نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ممنوعیت حضور فارسی‌زبانان در کلیسای سنت‌پطرس تهران

31-دسامبر-2013

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: در ادامه فشارهای مقامهای امنیتی، کشیش کلیسای پطرس مقدس در تهران ممنوعیت حضور مسیحیان فارسی زبان را در این کلیسا اعلام کرد.

 

به گزارش «محبت نیوز» منابع خبری از تهران اعلام کردند ، در ادامه فشارها بر کلیساهای کشور و تعطیل کردن کلیساهایی که عمدتا مسیحیان فارسی زبان در آن حضور دارند، کلیسای ساختمانی و رسمی پطرس مقدس در تهران درهای خود را به روی ایمانداران و نوکیشان مسیحی فارسی زبان بست.

 

بر اساس این گزارش در آستانه کریسمس سالروز تولد عیسای مسیح ، روز یکشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۲ «سرگیس بنیامین» کشیش کلیسای پطرس در تهران، از اعضای این کلیسا که عموما از مسیحیان فارسی زبان می باشند خواسته است که دیگر به این کلیسا مراجعه نکنند. این در حالیست که برخی از اعضا این کلیسا بیش از ۲۰ سال است که در این کلیسا عضویت داشته و در مراسم های هفتگی کلیسا شرکت می کنند.

 

یک هفته پس از آن که «کشیش بنیامین» از مسیحیان فارسی زبان خواست تا از حضور در کلیسا خودداری کنند از روز ۲۴ آذرماه سالجاری با نزدیک شدن به ایام کریسمس به طور رسمی نگهبان جلوی درب ورودی کلیسا از ورود اعضای فارسی زبان جلوگیری کرد. این ممنوعیت، معلمین کانون شادی، خادمین و مشایخ کلیسا که از افراد با سابقه هستند را نیز شامل می گردد و حتی به آنان ابلاغ شده که برای پیگیری امورات شخصی هم به این کلیسا مراجعه نکنند.

 

همچنین شنیده ها حاکی از آن دارد که کشیش سرگیس بنیامین اعلام کرده که از این پس این کلیسا به زبان غیر از زبان فارسی موعظه و مراسم هفتگی در آنجا برگزار خواهد شد. مدتهاست که کلیساها در ایران تحت فشار نهادهای امنیتی بویژه اطلاعات سپاه قرار گرفته اند تا از برگزاری جلسات به زبان فارسی خودداری کنند.

 

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این اعضا و ایمان‌داران کلیسا در پی فشار و تهدیدات مسئولان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی کارت ملی و مشخصات خود را به این ارگان داده بودند و گویا وزارت اطلاعات بر این باور بوده که این تصمیم به نوعی بازدارنده خواهد بود و ترس از شناسایی مانع حضور فارسی زبانان در کلیسا می‌شود.

 

گفتنی است به جز چند خانوار مسیحی آشوری و یا ارمنی، بیشترین اعضای کلیسای پطرس مقدس در تهران را مسیحیان فارسی زبان تشکیل می دهند و در صورت عدم حضور آنان در واقع این کلیسا رو به تعطیلی خواهد رفت.

 

از سال ۲۰۱۱ اعمال فشار و محدودیت بر کلیساهای رسمی به شکل جدی‌تری آغاز و تا سال ۲۰۱۳ ادامه داشته است.

 

طی سالهای گذشته بسیاری از مسیحیان و نوکیشان مسیحی ضمن بازداشت و محکومیت به زندان، تحت فشار، پیگرد و تهدید قرار گرفتند. همچنین نیروهای اطلاعاتی و امنیتی فشار زیادی را برای تعطیلی کلیساها در ایران وارد می آوردند از جمله؛ کلیسای (خانگی) رسمی جماعت ربانی اهواز که با یورش ماموران و بازداشت کشیش، خادمین و اعضای آن بدستور مقامات امنیتی تعطیل شد، کلیسای فارسی زبان جنت آباد نیز بدستور اداره اطلاعات سپاه درهای آن بروی ایمانداران مسیحی بسته شد و در خرداد ماه سالجاری در میان هیاهوی انتخابات ریاست جمهوری کلیسای فارسی زبان جماعت ربانی مرکز که بزرگترین کلیسای فارسی زبان تهران بود درهای خود را به روی فارسی زبانان بست.

 

کلیسای کاتولیک لاتین تهران حتی با وجود اینکه فقط بخشی از مراسم پرستشی و کلیسایی به زبان فارسی در آن برگزار می شد مقامات امنیتی با تهدید و هشدار از مسئولان و کشیشان کلیسا خواستند که مانع از ورود مسیحیان فارسی زبان شوند.

 

اکنون اندک کلیساهایی نیز در سطح کشور وجود دارند که به دستور مقامات امنیتی از ورود نوکیشان مسیحی جلوگیری می شود و کلیساها همچنین اجازه ثبت عضو جدیدی را ندارند.

زندانیان