نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

مهدی کوخیان به مرخصی پزشکی اعزام شد

13-دسامبر-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: مهدی کوخیان فعال مدنی دربند آذربایجانی به مرخصی پزشکی اعزام شد.

 

به گزارش اویان نیوز، پنجشنبه ۲۱آذر۹۲ مهدی کوخیان فعال مدنی آذربایجانی ساکن ملکان پس از موافقت دادیار ملکان برای معالجه بیماری کلیوی به مرخصی پزشکی اعزام شد.

 

به گفته پزشکان مهدی کوخیان از بیماری عفونت کلیه رنج می برد.

 

این فعال آذربایجانی روز ۴خرداد۹۲ توسط ماموران امنیتی بازداشت و روز ۸ خرداد ۹۲ به زندان مراغه منتقل گردید.

 

وی روز ۱۵تیر۹۲ در شعبه ۱ دادگاه انقلاب مراغه محاکمه و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱ سال حبس تعزیری محکوم گردید. قاضی داور نیا رییس دادگاه انقلاب مراغه به استناد سابقه محکومیت وی در دادگاه انقلاب و گزارش وزارت اطلاعات رای به محکومیت مهدی کوخیان داده است.

 

سابقا مهدی کوخیان روز ۲۲اسفند۹۱ در دادگاه مراغه محاکمه و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

 

پیشتر به رغم وخامت وضعیت سلامتی وی، دادستان مراغه با درخواست این فعال آذربایجانی جهت اعزام به پزشک متخصص برای درمان بیماری کلیوی وی مخالفت نموده بود.

 

بنا به اظهار نزدیکان این فعال آذربایجانی، دست راست وی در اثر شکنجه ماموران امنیتی وابسته به اطلاعات سپاه پاسداران شکسته و کلیه های وی نیز بشدت آسیب دیده است.

 

پیش از این مهدی کوخیان روز ۱۱دی۹۱ درشهرستان ملکان به همراه عباس(اوختای) ولیزاده بازداشت و پس از ۳ماه نیم بازداشت به قید وثیقه ۴۰میلیون تومان از زندان مراغه آزاد گردید.

زندانیان