نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

موافقت با آزادی مشروط یک زندانی نوکیش مسیحی از زندان عادل اباد

11-نوامبر-2014

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: همایون شکوهی از نوکیشان مسیحی ساکن شیراز که به دلیل ایمان و باورهای مسیحی اش به سه سال و هشت ماه زندان محکوم شده بود از سوی مقامات قضایی بطور مشروط از زندان آزاد شد.

به گزارش محبت نیوز، “همایون شکوهی” از زندانیان نوکیش مسیحی، پس از گذراندن دو سال و هشت ماه از دوران محکومیت خود روز دوشنبه ۱۹ آبانماه ۱۳۹۳ از سوی دادگاه انقلاب اسلامی شیراز به طور مشروط از زندان آزاد شد.

بنا به این گزارش، خانواده شکوهی از سه ماه پیش در دادگاههای شهر شیراز پیگیر پرونده او بودند و پیگیری‌های آنان پس از این مدت با موافقت مسئولان به نتیجه رسیده است.

“همایون شکوهی” به همراه جمعی دیگر از نوکیشان مسیحی در مورخ ۱۹بهمن ماه ۱۳۹۰ توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. ماموران لباس شخصی پس از شناسایی و یورش به منزل یکی از نوکیشان مسیحی که از آن مکان بعنوان کلیسای خانگی یاد می شده جمعی از نوکیشان مسیحی که به منظور دعا و عبادت در آنجا گردهم آمده بودند را با برخورد و توهین بازداشت نمودند که برخی از آنان پس از ۳۶ روز بازداشت و بلاتکلیفی با قرار وثیقه آزاد شدند.

در روز دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ دادگاه بدوی، نوکیشان مسیحی «همایون شکوهی» و سه تن دیگر از زندانیان مسیحی به نامهای “مجتبی سیدعلاالدین حسین” “محمدرضا پرتویی (کوروش)” و “وحید حکانی” در شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی شیراز برگزار شد. این افراد به اتهام شرکت در جلسات خانگی، تبلیغ و ترویج مسیحیت، ارتباط با سازمان‌های مسیحی در خارج از کشور، تبلیغ علیه نظام و برهم زدن امنیت ملی متهم شناخته شدند و قاضی هر یک آنان را به ۳ سال و هشت ماه زندان حکم قطعی محکوم کرد.

این دادگاه همچنین همسر “همایون شکوهی” خانم “فریبا ناظمیان” و فرزند آنان “نیما شکوهی” که در آن زمان ۱۷ سال سن داشت را نیز هر یک به دو سال حبس تعلیقی محکوم کرد. خانم ” فریبا ناظمیان” با گذراندن بیش از هشت ماه در بازداشت روز پنجشنبه مورخ ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۱ با سپردن وثیقه سند ملکی بطور موقت آزاد شد و فرزندشان نیما نیز پس از ۳۶ روز بازداشت و بلاتکلیفی با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی بطور موقت از زندان آزاد شد.

همچنین پیش از این حمید رضا پرتویی با نام (کوروش) از دیگر زندانیان مسیحی روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ به طور مشروط از زندان آزاد شد.

لازم به ذکر است “همایون شکوهی” و “مجتبی سید علاالدین حسین” دارای پرونده قبلی بوده و پیش از این نیز توسط ماموران امنیتی در اردیبهشت ماه سال  ۱۳۸۷ به اتهام ایمان و باورهای مسیحی در یک کلیسای خانگی بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب از ۸ ماه تا ۵ سال به حکم تعلیقی محکوم شدند.

از میان این گروه از زندانیان دو نوکیش مسیحی «مجتبی سیدعلاالدین حسین» و «وحید حکانی» همچنان در زندان عادل آباد شیراز دوران محکومیت خود را می گذرانند.

اعطای «آزادی مشروط» در قانون منوط به این شرط است که محکومان به حبس، نصف مدت مجازات حبس را گذرانده باشند. آزادی مشروط ، فرصتی است که پیش از پایان دوره محکومیت زندای ، به زندانیان داده می شود. آزادی مشروط ، یک نوع گذشت و بخششِ مقامات قضائی محسوب نمی شود ، بلکه یک نوع حقی است که قانونگذار آن را به زندانیان حائز شرایط اعطاء کرده است.

زندانیان