نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نامهٔ وکلای دراویش زندانی به کانون وکلا: «تخلفات قاضی صلواتی، بی‌حرمتی به جایگاه وکیل است»

18-فوریه-2014

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: جمعی از وکلای دراویش زندانی در بند ۳۵۰ اوین در اعتراض به روند رسیدگی به پروندهٔ موکلین خود، نامه‌ای به ریاست کانون وکلای دادگستری ایران نوشته و خواستار توجه و واکنش این کانون به تخلفات مطروحه شدند.

 

به گزارش مجذوبان نور، جمعی از وکلای دراویش زندانی، آقایان غلام رضا هرسینی، علی دانشجو، بهمن نظری، داوود منتظری، سید یاسر املشی از وکلای پایه یک دادگستری با ارسال نامه‌ای به ریاست کانون‌های وکلای داگستری ایران به تخلفات گسترده قاضی صلواتی در پرونده دراویش اشاره کرده و بعضی از این تخلفات را مصداق بی‌حرمتی به جایگاه وکالت دانسته و به استناد ماده ۷۲ آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلا، اقدام بایسته این کانون را خواستار شدند.

 

آنها همچین با اشاره به اینکه موکلین خود همه از حقوقدانان و وکلا هستند بیان کردند که «قانون گریزی برخی مسئولان نهادهای امنیتی شده و رفتار‌های غیر قضائی و غیر قانونی قاضی‌ای که بی‌توجه به استقلال خود و نقش وکیل که مقدمه واجب برگزاری دادرسی عادلانه است، وکیل را هم به دنبال موکلش روانه زندان کرده است!»

 

این وکلای دادگستری مواردی چون: «عدم احضار وکلا برای جلسات رسیدگی»، «عدم اجازه مطالعه اوراق و محتویات پرونده توسط وکلا»، «عدم اجازه ملاقات با موکلین» و حتی در مواردی «عدم اجازه ورود وکیل به ساختمان دادگاه انقلاب» را نمونه‌هایی از بی‌حرمتی این قاضی نسبت به جایگاه وکیل برشمردند.

 

این نامه به پیوست متن دو شکواییه دراویش زندانی علیه قاضی صلواتی برای ریاست کانون وکلا فرستاده، همچنین پیوستی از این نامه نیز جهت استحضار و پیگیری به آقای آوایی، رئیس کل دادگستری استان تهران تقدیم شد.

 

متن این نامه که در توسط سایت مجذوبان نور منتشر شده به شرح زیر است:

 

هو

۱۲۱

 

ریاست محترم اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران

جناب آقای بهمن کشاورز،

با سلام و احترام؛

به استحضار عالی می‌رساند: اینجانبان جمعی از وکلای دادگستری، وکالت هفت تن از وکلا و فعالان حقوق دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی به اسامی:

۱- حمیدرضا مرادی سروستانی (فعال حقوق دراویش و از مدیران سایت مجذوبان نور- پایگاه خبری دراویش گنابادی)

۲- مصطفی دانشجو (وکیل سابق دادگستری که پروانه وکالت وی در جریان دفاع از حقوق دراویش ابطال شده است)

۳- فرشید یداللهی فارسی (وکیل پایه یک دادگستری و عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای فارس)

۴- امیر اسلامی بورکی (وکیل پایه یک دادگستری و عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای فارس)

۵- امید بهروزی (وکیل سابق دادگستری که پروانه وکالت وی در جریان دفاع از حقوق دراویش ابطال شده است)

۶- افشین کرم‌پور (حقوقدان و فعال حقوق دراویش)

۷- رضا انتصاری (خبرنگار اخراجی صدا و سیما و مستندساز و فعال حقوق دراویش)

را عهده دار می‌باشیم.

موکلین بر اساس گزارش اداره کل حقوقی وزارت اطلاعات دستگیر و بیش از ۳۰ ماه است در زندان اوین نگهداری می‌شوند و به موجب پرونده اتهامی به کلاسه ۹۰/۱۸۵۸۸/ ط د شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام عضویت در فرقه ضد امنیتی دراویش، توهین به رهبری، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان و فعالیت تبلیغی علیه نظام، علیرغم عدم حضور در جلسات رسیدگی، محاکمه و نهایتا پس از دو سال بلاتکلیفی و بازداشت در زندان اوین، جمعا به تحمل بیش از ۵۶ سال حبس تعزیری و ۳۵ سال محرومیت از عضویت در فرق، احزاب و گروه‌ها و ممنوعیت فعالیت‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای محکوم شده‌اند.

متاسفانه در این پرونده قواعد آمره دادرسی کیفری و اصول دادرسی عادلانه و منصفانه که از بدیهی‌ترین حقوق شهروندی مردم به شمار می‌آیند، رعایت نشده است. شرح تخلفات و جرائم قاضی محکمه و مقامات قضایی ذی ربط از سوی موکلین به دادستان انتظامی قضات گزارش و در انتظار رسیدگی بی‌طرفانه و عادلانه مرجع انتظامی هستیم تا برگ زرینی عدلیه در برخورد باشد. (متن شکوائیه موکلین به پیوست تقدیم می‌گردد)

اما آنچه ما را به عنوان وکلای پرونده بر آن داشت تا این نامه را خطاب به جناب عالی به عنوان رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران اسکودا بنویسیم، نقش کانون‌های وکلا و آن اتحادیه در حمایت از حقوق شهروندی آحاد مردم و به ویژه وکلای دادگستری است. وکلای شجاعی که نیتی جز دفاع از مظلوم در چارچوب قوانین کشور را نداشته‌اند و به جای شنیدن صدا و خواندن دفاعیاتشان از سوی دادرسان دستگاه قضائی خود نیز قربانیِ خود محوری و کج سلیقگی و قانون گریزی برخی مسوولین نهادهای امنیتی شده و با رفتار‌های غیر قضائی و غیر قانونی قاضی‌ای که بی‌توجه به استقلال خود و نقش وکیل که مقدمه واجب برگزاری دادرسی عادلانه است، وکیل هم به دنبال موکلش روانه زندان کرده است!

عدم احضار وکلا برای جلسات رسیدگی، عدم اجازه مطالعه اوراق و محتویات پرونده توسط وکلا، عدم اجازه ملاقات با موکلین و حتی در مواردی عدم اجازه ورود وکیل به ساختمان دادگاه انقلاب تنها نمونه‌هایی از بی‌حرمتی این قاضی نسبت به جایگاه وکلا بوده است.

قاضی‌ای که در جریان رسیدگی، وقتی با اعتراض متهمین (متهمین امروز و وکلای دیروز) برای رعایت حقوقشان مواجه می‌شود به جای احترام به قوانین و رعایت اصول دادرسی بدون اخذ دفاع و آخرین دفاع از متهمین و وکلای آن‌ها، احکام سنگین حبس و محرومیت‌های مختلف برای آن‌ها صادر می‌نماید و پس از صدور حکم نیز با وجودی که موکلین حق دفاع به صورت منفرداً را از وکلای خود سلب و فقط اجازه دفاع به نحو اجتماع به وکلای خود داده‌اند با عدم ابلاغ حکم به همهٔ وکلا عملاً موجبات محرومیت موکلین از حقوق قانونی را فراهم کرده است.

لذا برای توقف روند ستم بر دراویش زندانی و جلوگیری از تضییع بیش از پیش حقوق آن‌ها اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری به استناد ماده ۷۲ آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلا شایسته است با عنایت به مطالب معروضه اقدامی بایسته به عمل آورد.

 

با احترام و سپاس

 

۱. غلام رضا هرسینی وکیل پایه یک دادگستری

۲. احسان الله حیدری وکیل پایه یک دادگستری

۳. علی دانشجو وکیل پایه یک دادگستری

۴. بهمن نظری وکیل پایه یک دادگستری

۵. داوود منتظری وکیل پایه یک دادگستری

۶. سید یاسر جلالی امام املشی وکیل پایه یک دادگستری

 

رونوشت:

۱- جناب آقای آوایی، رئیس کل محترم دادگستری استان تهران- جهت استحضار و پیگیری موضوع به منظوراحقاق حقوق قانونی موکلین زندانی.

۲- روسای محترم کانون‌های وکلای دادگستری ایران جهت استحضار.

زندانیان