نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نامه خانواده فعالان محیط زیست زندانی به رئیسی: اطلاعات سپاه هیچ سندی ارائه نکرده است

29-ژوئن-2019

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: خانواده هشت فعال محیط زیست زندانی در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه ایران ضمن درخواست برای آزادی آنان تاکید کردند که با گذشت یک سال و نیم از بازداشت این فعالان، «هیچ سند و مدرکی از سوی دادسرا و اطلاعات سپاه ارائه» نشده است.

به گزارش رادیو فردا، آنان تاکید کردند که پس از گذشت نزدیک به دو ماه از نامه قبلی به ابراهیم رئیسی و «بیان تخلفات صورت گرفته در روند رسیدگی به پرونده» اتفاقی رخ نداده و «روند غیرقانونی» متوقف نشده است.

در این نامه «محروم بودن متهمان از وکیل»، «انتقال تمامی بازداشت شدگان به مکان‌های نامعلوم و سوال و جواب‌های تکراری و تهدید و ارعاب پس از پایان تحقیقات و صدور کیفرخواست» از جمله موارد این اقدامات «غیرقانونی» در پرونده فعالان محیط زیستی ذکر شده است.

در جلسات دادگاه این هشت فعال محیط زیستی وکلای تعیین شده از سوی این فعالان محیط زیست حضور نداشتند و تنها سه نفر از وکلای «مورد اعتماد» قوه قضاییه از آنان دفاع کردند.

کاظم حسینی یکی از این وکلا، پیشتر خبر داده بود که ماموران سپاه پاسداران به این وکلا حتی اجازه نمی‌دهند با این فعالان محیط زیست در جلسه دادگاه صحبت کنند.

سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز از یک سال و نیم گذشته در بازداشت به سر می‌برند.

کاووس سید امامی دیگر فرد بازداشت شده در این پرونده، دو هفته پس از بازداشت در زندان درگذشت.

خانواده فعالان محیط زیست در نامه خود ادامه بازداشت موقت آنان پس از یک سال را «غیر‌قانونی خواندند» و یادآوری کردند که بر اساس ماده ۲۴۲ قانون آئین دادرسی کیفری، «در هر صورت در جرائم موجب مجازات سلب حیات (قتل)، مدت بازداشت موقت از دو سال و در سایر جرائم از یک سال تجاوز نمی‌کند».

در این نامه تاکید شده که با گذشت یک سال و نیم از تشکیل پرونده و پس از قرائت کیفرخواست در دادگاه مشخص شده که «هیچ سند و مدرکی از سوی دادسرا و اطلاعات سپاه ارائه» نشده و تنها به اعترافاتی که «تحت فشار و ارعاب و شکنجه »گرفته شده، استناد شده است.

بر اساس گزارش‌ها، نیلوفر بیانی، یکی از هشت فعال محیط زیستی زندانی، در جلسه دوم دادگاه گفته بود که تحت فشار و تهدید بازجویان اعتراف کرده است.

پس از آن اعلام شد که خانم بیانی در جلسات بعدی دادگاه حضور نداشته است.

در این نامه نیز تاکید شده که علی‌رغم تاکید قانون مبنی بر قرائت کیفرخواست در حضور متهم، از حضور نیلوفر بیانی در دادگاه به دلیل اعتراض او به «فشارهای وارده برای اخذ اعتراف و رد اعترافات تحت فشار در تحقیقات مقدماتی» جلوگیری شده است.

خانواده این فعالان محیط زیست همچنین با اشاره به نظرات متناقض نهادهای مختلف درباره این پرونده خواستار آن شدند که نظرات «ادعایی در پرونده با حضور تمامی نهادها و دستگاههای امنیتی ذیربط بررسی شود».

در حالی که وزارت اطلاعات و دیگر مقامات دولت حسن روحانی می‌گویند که این افراد جاسوس نیستند، قوه قضائیه و اطلاعات سپاه بر ادعای خود مصر هستند.

پیش از این نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر، فعالان محیط زیست در ایران، و برخی از چهره‌ها از جمله لئوناردو دی‌کاپریو، ستاره هالیوود، بارها از روند برگزاری دادگاه و محاکمه این فعالان محیط زیست انتقاد کرده‌اند.

زندانیان