نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نجات سه زندانی از اعدام با رضایت اولیای دم

9-آوریل-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: با رضایت اولیای دم، سه زندانی متهم به قتل در شهرهای گرگان، کرج و تهران به ترتیب پس از تحمل ۷، ۱۳ و ۲ سال حبس از قصاص نفس نجات یافتند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مدیر کل زندان های گلستان گفت: “با تلاش مددکاران، نیکوکاران و مسئولین زندان گرگان و گذشت اولیای دم، یک زندانی محکوم به اعدام از قصاص نفس نجات یافت”.

علیرضا رضوانی روز یکشنبه اظهار کرد: “با تلاش های انجام شده، رضایت خانواده مقتول کسب شد و ‘م – ز’ مددجوی این زندان که از سال ۸۹ به جرم قتل عمد محکوم به قصاص نفس بود، دوباره فرصت بازگشت به زندگی را بدست آورد”.

وی بیان کرد: “این مددجو به اتهام قتل عمد از ۷سال قبل در زندان گرگان بسر می برد و با گزارش فعالیت های قرآنی و فرهنگی وی در زندان، اولیای دم او را بخشیده اما آزادی از زندان را تا شرایط تحقق پرداخت دیه مورد نظر به تاخیر انداختند”.

به گفته رضوانی؛ کارکنان زندان گرگان برای جلب رضایت قطعی اولیای دم در حال تلاش هستند.

استان گلستان دو زندان در شهرستان های گرگان و گنبدکاووس و یک کانون اصلاح و تربیت دارد.

به گزارش ایران نیز، مردی که درپی مشاجره شدید، همسرش را با چاقو کشته و محکوم به اعدام شده بود پس ازتحمل ۱۳ سال زندان، با تعیین شرطی از سوی فرزندانش بخشیده شد.

شرطی که این مرد را در آخرین جلسه دادگاه به گریه واداشت وجریان دادرسی برای دقایقی متوقف شد.

فرزندان قاتل از پدرشان خواستند پس از آزادی هرگز به سراغ‌شان نرود وهیچ تماس تلفنی هم با آنها نداشته باشد. شرطی که برای پدر دردناک‌تر از قصاص به نظر می‌رسید.

۱۳سال پیش «محمد» در تماس تلفنی با یکی از کلانتری‌های کرج، به مأموران خبر داد که همسرش را با چاقو کشته است. پس ازمخابره این خبر، کارآگاهان دایره مبارزه با جرایم جنایی به همراه بازپرس کشیک قتل راهی خانه مورد نظرشده و پس از ورود با جسد زن ۵۰ ساله‌اش به نام «عفت» روبه‌رو شدند.

مرد ۵۳ ساله، در بازجویی‌های مقدماتی پرده از راز جنایت برداشت و گفت: «چند روزی بود که با همسرم بر سر موضوعات مختلف درگیر بودیم. به همین خاطر همسرم قهر کرده و به منزل داماد‌مان رفته بود. اما به خاطر امتحانات پسر کوچک‌مان به خانه برگشت و تصمیم گرفتیم برای مدتی آتش‌بس در خانه برقرار کنیم تا امتحانات فرزندمان تمام شود. اما دقایقی قبل بازهم با همسرم به مشاجره پرداختیم ونمی‌دانم چه شد که چاقو را از آشپزخانه برداشتم و به طرف همسرم حمله کردم.»

پس از اعتراف‌های «محمد» و تکمیل تحقیقات جنایی، پرونده در دادگاه کیفری استان تهران تحت رسیدگی قرارگرفت و مرد جنایتکار با توجه به درخواست قصاص ازسوی فرزندان و خواهران مقتول به قصاص محکوم شد. پس از صدور حکم اعدام، این مرد ۱۳ سال در زندان بسر برد تا اینکه فرزندانش با تعیین شرطی حاضر به بخشش‌اش شدند.

آنها به قاضی زالی-ریاست شعبه دوم دادگاه وقاضی دکتراسلامی-مستشار- گفتند: «ما پدرمان را می‌بخشیم و از حق قصاص خود می‌گذریم. به شرطی که پدرمان پس از آزادی دیگر به سراغ‌مان نیاید وهیچ تماس تلفنی هم با ما نداشته باشد.»

با توجه به اینکه اولیای دم ازقصاص گذشته‌اند، قراراست قضات بزودی حکم خود را دراین باره صادرکنند.

پرونده متهم با صدور قرار جلب به دادرسی بزودی به دادگاه کیفری استان تهران ارسال می‌شود تا از جنبه عمومی جرم محاکمه شود.

 

زندانیان