نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نجات ۲ زندانی از اعدام با رضایت اولیای دم

20-نوامبر-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: ۲ مـرد که در ۲ پـرونده جــداگانه متهم به قتل بودند، در شرایطی که پیش از این دادگــاه حـکــم به قصاص‌شان داده بود با اعلام گذشت اولیای دم از طناب دار نجات پیدا کردند.

به گزارش همشهری، نخستین پرونده سال۹۰ اتفاق افتاد. روز ۲۷مهرماه آن سال مأموران پلیس آگاهی مطلع شدند که در جریان جنایتی خونین در خیابان مالک‌اشتر مرد جوانی با ضربات چاقو به قتل رسیده است. وقتی مأموران به محل حادثه رسیدند عامل جنایت گریخته بود اما در همان تحقیقات مقدماتی معلوم شد عامل این قتل جوانی به نام داوود است. او پیش از این نیز چند مرتبه با مقتول درگیر شده و حتی وی را به مرگ تهدید کرده بود. با این حال معلوم نبود بعد از جنایت به کجا گریخته است.

هرچند تحقیقات برای یافتن مخفیگاه تنها مظنون پرونده مدت‌ها طول کشید اما سرانجام ۹‌ماه بعد کارآگاهان جنایی به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد وی در خانه‌ای به‌طور مخفیانه زندگی می‌کند. به این ترتیب وی در عملیاتی ضربتی دستگیر شد. او در جریان بازجویی‌های مقدماتی به قتل اعتراف کرد و پرونده‌اش با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. اولیای دم در جلسه محاکمه خواستار قصاص او شدند و از آنجا که همه شواهد و مدارک نیز علیه وی بود، قضات دادگاه رأی به قصاص وی دادند و این رأی در شعبه‌۲۰ دیوان‌عالی کشور نیز تأیید شد. به این ترتیب وی در آستانه قصاص قرار گرفت.

از آن زمان بود که تلاش‌های وی و خانواده‌اش برای جلب رضایت اولیای دم آغاز شد تا اینکه در نهایت چند روز پیش از اجرای حکم اولیای دم بدون هیچ قید و شرطی وی را بخشیدند. به این ترتیب وی چند روز قبل در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شد.

در این جلسه داوود درباره انگیزه اصلی‌اش از قتل گفت: “مقتول با کارهایش باعث شده بود که زندگی‌ام خراب شود. او با حرف‌هایی که علیه من می‌زد، کاری کرد که همسرم از من طلاق بگیرد. همین کارها باعث شد که از او کینه به دل بگیرم و منتظر فرصتی برای انتقام باشم. وی ادامه داد: ما چند مرتبه در خیابان با یکدیگر درگیر شده بودیم تا اینکه آخرین مرتبه وقتی او را دیدم با چوب به طرفم حمله کرد و ضربه‌ای به سرم زد”.

من هم برای دفاع از خودم چاقو کشیدم و ضربه‌ای به او زدم. آن روز من وضعیت طبیعی نداشتم و البته می‌دانم هرچقدر هم که عصبانی بودم نباید دست به این کار می‌زدم. اگر بزرگواری خانواده مقتول نبود مدتی قبل مجازات شده بودم. حالا اما از کارم پشیمانم و از قضات دادگاه می‌خواهم در مجازاتم تخفیف قائل شوند تا بتوانم گذشته را جبران کنم. در پایان این جلسه قضات دادگاه برای تصمیم‌گیری وارد شور شدند.

پشیمانی پس از ۳سال

علاوه بر این مرد، جوان دیگری که از ۳سال قبل به اتهام قتل عمدی دستگیر و به قصاص محکوم شده بود نیز از سوی اولیای دم مقتول بخشیده شد تا به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شود. رسیدگی به این پرونده از روز ۲۰شهریورماه سال‌۹۲ در منطقه پاکدشت آغاز شد. آن روز در جریان یک درگیری خیابانی، متهم جوانی به نام اکبر را به قتل رساند و جسدش را به کانال آب انداخت. با اینکه متهم بعد از جنایت ردی از خود به جا نگذاشته بود اما مدتی بعد مأموران توانستند او را دستگیر کنند.

متهم که فروشنده بود گفت چون مقتول از او جنس خریده و پولش را نداده بود مرتکب قتل شده است. به این ترتیب وی در دادگاه محاکمه و به قصاص محکوم شد. با اینکه اولیای دم اعلام کرده بودند خواسته‌شان مجازات قاتل است اما مدتی بعد او را بخشیدند تا از چوبه‌دار نجات پیدا کند. این جوان چند روز قبل در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد تا به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شود.

او درباره روز حادثه گفت: “هر بلایی که بر سرم آمد به‌خاطر اعتیاد بود. از روزی که معتاد شدم یک روز هم آب خوش از گلویم پایین نرفته است. وقتی همسرم فهمید اعتیاد دارم ترکم کرد و از سویی کارم را از دست دادم و مجبور شدم برای به‌دست آوردن پول مواد مصرفی‌ام، خرده‌فروشی کنم. وی ادامه داد: آن روز مقتول به سراغم آمد و از من جنس خواست اما پولش را نداد. من هم که حال و روز خوبی نداشتم با او گلاویز شدم و در ادامه با چاقو ضربه‌ای به وی زدم. او روی زمین افتاد و من هم جسدش را داخل کانال آب کشاورزی انداختم و فرار کردم اما چند روز بعد مأموران دستگیرم کردند”.

وی ادامه داد: “در مدتی که زندانی شده‌ام توانستم اعتیادم را ترک کنم و پاک شوم. از طرفی خانواده‌ام تلاش زیادی کردند تا اولیای دم من را ببخشند. حالا هم از قضات دادگاه می‌خواهم من را ببخشند تا بتوانم به جامعه برگردم. در پایان این نشست قضات دادگاه طبق‌ ماده ۶۱۲قانون مجازات اسلامی این جوان را به تحمل ۳سال حبس با احتساب ایام بازداشت محکوم کردند”.

زندانیان