نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نجات ۵ زندانی از اعدام با رضایت اولیای دم

24-آگوست-2016

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: دو زندانی در شهرستان شیروان و سه زندانی در مراغه که همگی با اتهام قتل در صف اعدام قرار داشتند با رضایت اولیای دم از طناب دار نجات یافتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس اداره زندان شهرستان شیروان گفت: “با تلاش مسئولان و دایره مددکاری زندان و کسب رضایت اولیای دم، دو قاتل شیروانی از قصاص نفس نجات یافتند”.

علی‌اکبر عبداللهی اظهار کرد: “با پیگیری انجام‌شده توسط مسئولان و دایره مددکاری زندان رضایت خانواده مقتول، متهمان «الف و ح» که هر دو ۳۱ سال سن دارند و از سال ۹۱ به اتهام قتل عمد دوران محکویت خود را طی می کنند، از قصاص نفس نجات یافتند”.

رئیس اداره زندان شهرستان شیروان تصریح کرد: “پرونده این دو قاتل جهت سیر مراحل قضایی به دادگستری شیروان ارسال‌شده است”.

مدیرعامل ستاد حمایت از زندانیان مراغه از رضایت اولیای دم سه مقتول در پرونده‌هایی خبر داد که در آنها قاتلان محکوم به قصاص شده بودند و در آستانه اعدام قرار داشتند.

سیدعلاالدین نقیبی گفت: «متهمان این پرونده‌ها با توجه به اینکه سال‌هایی را در زندان گذرانده بودند، آزاد شدند. البته هر کدام از پرونده‌ها پیچیدگی‌های خاص خودش را داشت و ما برای جلب نظر اولیای‌‌ دم هر پرونده بارها با آنها جلسه گذاشتیم و درنهایت موفق هم شدیم».

مدیر انجمن حمایت از زندانیان مراغه بر نقش پررنگ و مؤثر خیران تأکید کرد و گفت: «حضور و همراهی نیکوکاران جای تقدیر و تشکر دارد و چه‌بسا اگر همراهی آنها نبود، تلاش همه ما بی‌نتیجه می‌ماند. چون در اکثر پرونده‌هایی که در این انجمن مطرح است به‌ویژه پرونده‌های مربوط به قصاص، محکومان و خانواده‌های آنها توان پرداخت دیه را ندارند چون از اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه هستند. از این رو خیران نقش بسزایی در به‌نتیجه‌رسیدن و آزادشدن محکومان به قصاص این سه پرونده داشتند و باید از آنها نیز تشکر ویژه‌ای شود و از آنها خواهش می‌کنم در آینده نیز ما را در امور خیر این‌چنینی همراهی کنند».

نقیبی همچنین گفت: «نقش ریش‌سفیدان نیز در چنین پرونده‌هایی بسیار مهم و پررنگ است و از هرگونه کمک آنها استقبال می‌کنیم. درحال‌حاضر نیز پیگیر چند پرونده دیگر هستیم که یکی از آنها مربوط به کشته‌شدن زنی است که زوجی به خاطر این موضوع سال‌هاست در زندان ارومیه به سر می‌برند و حتی در زندان صاحب فرزند شده‌اند».

زندانیان