نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نگرانی عفو بین‌الملل از اعدام قریب‌الوقوع زانیار و لقمان مرادی

29-اکتبر-2013

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای که روز دوشنبه ۶ آبان ماه صادر شد، از اعدام قریب‌الوقوع دو زندانی سیاسی کرد، زانیار و لقمان مردای، ابراز نگرانی کرد.

 

به گزارش نفس در قفس، عفو بین‌الملل در این بیانیه با توجه به ۲۰ حکم اعدام اجرا شده در آغاز این هفته در رابطه با اعدام دو زندانی سیاسی دیگر هشدار داده است.

 

حسیبه حاج صحراوی، قائم‌مقام بخش شمال آفریقا و خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل در همین رابطه گفته است: «این موج اعدام‌ها نشان می‌دهد که در ورای حرف‌ها و قول‌ها، مقامات ایران هم‌چنان به تکیه کردن به قتل دولتی ادامه می‌دهند، امری که نگرانی از اعدام زانیاز و لقمان مرادی به عنوان قدم بعدی را افزایش داده است.»

 

وی هم‌چنین تاکید کرد: «این احکام و سایر احکام اعدام بایستی بلادرنگ متوقف شوند. مقامات ایران بایستی متهمان را در دادگاه‌های عادلانه محاکمه کرده و مجازات مرگ هرگز نباید مورد استفاده قرار گیرد، چرا که مجازاتی است مطلقا خشن، غیرانسانی و رذل.»

 

این بیانیه می‌افزاید که زندانیان در ایران به رغم اتهامات موجود در رابطه با استفاده از شکنجه در مراحل بازداشت پیش از دادگاه، همواره در دادگاه‌های غیرعادلانه به مرگ محکوم می‌شوند.

 

عفو بین‌الملل در رابطه با زانیار و لقمان مردای می‌گوید: «این دو زندانی می‌گویند که برای اعتراف به قتل پسر اما جمعه‌ی سابق مریوان در استان کردستان در سال ۲۰۰۹ مورد شکنجه قرار گرفته‌اند. این دو در دسامبر ۲۰۱۰ به اتهام محاربه و فساد فی‌الارض از طریق قتل به اعدام محکوم شدند.»

 

حسیبه حاج صحراوی در رابطه با زندانیان اعدام شده گفت: «حتی ساده‌ترین اصول قوانین ایران نیز نقض شده است. به نظر می‌رسد به خانواده‌های زندانیان در این رابطه اطلاع داده نشده بود و تنها زمانی که برای ملاقات عزیزانشان به زندان مراجعه کردند از این موضوع مطلع شدند.»

 

قائم مقام بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل در رابطه با اعدام ۱۶ تن در تلافی حملات مرزی در سراوان نیز گفت: «اعدام زندانیانی که به وضوح در این حملات دست نداشته‌اند و بالیدن به این که  آن‌ها در رابطه با این حملات اعدام شده‌اند، ساده‌ترین اصل قانون مجازات را مبنی بر عدم مجازات فردی برای جنایتی که مرتکب نشده است، را زیر سوال می‌برد.»

 

افزایش چشم‌گیر آمار اعدام

 

کاهش آمار اعدام در سال ۲۰۱۲ در مقایسه با سال قبل این امید را به وجود آورده بود که مقامات ایران قصد دارند کم‌تر از مجازات مرگ استفاده کنند. اما سال ۲۰۱۳ نشان‌گر افزایش چشم‌گیر آمار اعدام در ایران است.

 

مقامات ایران تاکنون به طور رسمی از ۳۰۴ اعدام در سال ۲۰۱۳ خبر داده‌اند اما عفو بین‌الملل بنا به آمار منابع قابل اعتماد از دست‌کم ۲۳۴ اعدام اعلام نشده در همین مدت خبر می‌دهد.

 

حسیبه حاج صحراوی در همین رابطه افزود: «تجدید اتکا به مجازات مرگ نشان‌گر حوزه‌ای است که مقامات ایران به شدت در آن کله‌شق هستند.»

 

زندانیان