نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

هوشمند علی‌پور و محمد استادقادر از زندان سقز به سنندج منتقل شدند

26-دسامبر-2018

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: هوشمند علیپور و محمد استاد قادر جهت حضور در دادگاه، از زندان سقز به سنندج منتقل شدند.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان،، روز چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷، هوشمند علی‌پور و محمد استادقادر جهت حضور در دادگاه، از زندان سقز به سنندج منتقل شدند.

هژار علیپور برادر هوشمند علیپور، با تایید این خبر گفته است: “آنها روز چهارشنبه ۵ دی جهت حضور در دادگاه انقلاب سنندج، از زندان سقز به زندان سنندج منتقل شدند و گفته شده دادگاهشان هفته‌ی آینده برگزار خواهد شد”.

این دو زندانی سیاسی پیش‌تر در تاریخ ۲۸ آبان ماه پس از حدود ۱۱۰ روز از زمان بازداشت از بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج به زندان مرکزی سقز منتقل شده بودند.

در تمام ایام بازداشت صرفا یکبار خانواده‌های هوشمند علی‌پور و محمد استاد قادر موفق به ملاقات با ایشان شدند. این دو زندانی از امکان دسترسی به وکیل نیز محروم مانده‌اند.

هه‌ژار علیپور برادر هوشمند علیپور، پیشتر با نگارش نامه‌ای سرگشاده ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت برادر خود، به تشریح وضعیت وی و بی‌عدالتی‌هایی که پیش از این در حق او صورت گرفته، پرداخته و نوشته بود که “جمهوری اسلامی آرزوهای جوانی هوشمند را با شلاق و زندان از او گرفت. اما نباید بگذاریم که جان این جوان را هم بگیرد. از همین رو درخواست من از همه آزادی‌خواهان و سازمان‌های مدافع حقوق انسان این است که تا آنجا که در توان دارند به نجات هوشمند برخیزند و به خانواده ما برای بازگرداندن هوشمند به آغوش گرم پدر و مادر و خواهران و برادرانش کمک کنند”.

هوشمند علیپور، شهروند اهل سردشت و محمد استاد قادر اهل سقز در تاریخ ۱۲ مردادماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی به اتهام “عضویت در یک حزب کرد مخالف نظام” بازداشت شدند.

در تاریخ ۱۶ مردادماه، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام به پخش برنامه‌ای کرد که در آن این دو زندانی به نقش خود در حمله به پایگاه امنیتی واقع در سقز اعتراف می کردند.

۲۱ شهریورماه امسال نیز عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به بازداشت این شهروندان و پخش اعترافات آن‌ها علیه خود در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد و گفت “در روز ۱۲ مرداد، هوشمند علیپور و محمد استادقادر در نزدیکی شهر سقز در استان کردستان توسط نیروهای امنیتی به ظن مشارکت در حمله نظامی به یک پایگاه امنیتی در آن شهر بازداشت شدند. محمد استادقادر در جریان بازداشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و زخمی شد اما از مراقبت‌های پزشکی محروم مانده است. هر دو مرد به محلی نامعلوم انتقال داده شده و از دسترسی به خانواده و وکیل محروم شدند. با توجه به ماهیت ادعای وزارت اطلاعات و اعترافات تلویزیونی پخش شده، این اتهامات ممکن است مجازات اعدام را به همراه داشته باشد”.

زندانیان