نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

وجود ۸۵۰۰ زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های کشور

28-دسامبر-2014

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: رئیس ستاد دیه کشور از محبوس بودن ۸۵۳۳ زندانی در زندان‌های کشور به جرم جرایم غیرعمد خبر داد.

به گزارش مهر، اسدالله جولایی صبح یکشنبه در نشستی خبری با بیان اینکه در ۹ ماهه سال جاری ۵۰۰۰ زندانی جرایم غیرعمد آزاد شده‌اند، گفت: از این تعداد ۱۵۰۰ نفر دیه و ۳۵۰۰ نفر بدهکار مالی بوده‌اند که برای آزادی آنها به ۵۲۰ میلیارد تومان نیاز داشته‌ایم و توانستیم ۲۳۰ میلیارد تومان را گذشت بگیریم و با پرداخت ۲۹۰ میلیارد تومان، این زندانیان را آزاد کنیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۸۵۳۳ نفر به دلیل جرایم غیرعمد در زندان‌ها هستند، گفت: از این تعداد ۱۰۷۲ زندانی دیه، ۲۸۰ نفر حوادث کارگاهی، ۶۷۹ نفر نفقه، ۴۷۵۰ نفر بدهکار بانکی و ۱۷۴۵ نفر هم مهریه هستند که برای آزادی آنها به ۴۳۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

رئیس ستاد دیه کشور اعلام کرد که تهران با ۱۱۱۳ زندانی جرایم غیرعمد، بیشترین و سیستان و بلوچستان با ۹۸ زندانی، کمترین زندانیان را در حبس دارند و در پرونده‌های نفقه، سمنان و بوشهر بدون زندانی و در پرونده‌های دیه، تهران، فارس و خراسان رضوی بیشترین زندانی را از آن خود کرده‌اند.

اسدالله جولایی با بیان اینکه افزایش زندانیان کلاهبرداری و چک را شاهد هستیم، گفت: متاسفانه حوادث کارگاهی، سقوط بالابرهای غیرفنی، ریزش چاه، گازگرفتگی و درگیری‌های محلی هم رو به افزایش است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد اینکه چرا هنوز برچسب بیمه شخص ثالث روی شیشه خودروها نصب نشده و این کار می‌تواند موجب کاهش زندانیان شود، گفت: در این مورد در کمیسیون اقتصادی مجلس بسیار دفاع کردیم اما سردار مومنی و رئیس بیمه مرکزی هم مخالفت‌هایی داشتند که یکی از آنها جعل برچسب‌ها بود.

جولایی در پاسخ به این نکته که معاینه فنی، عوارض و طرح ترافیک هم برچسب دارد، اما جعل نشده است گفت: حرف ما را گوش نمی‌دهند شما باید بروید از رئیس بیمه مرکزی سئوال کنید که چرا این طرح بزرگ اجرایی نمی‌شود.

 

زندانیان