نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

وزیر کشور مرگ یک معترض در ناآرامی‌های خرمشهر را تکذیب کرد

1-جولای-2018

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: وزیر کشور ایران خبر مرگ یک نفر در ناآرامی‌های شب گذشته در خرمشهر را تکذیب کرد.

به گزارش رادیو فردا، نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی علت اصلی مشکلات این شهر را «دزدی مسئولان» عنوان می‌کند.

این اخبار پس از بروز خشونت در تجمع شهروندان خرمشهر در اعتراض به شوری و کمبود آب آشامیدنی در روز شنبه، ۹ تیرماه، منتشر می‌شود.

انتشار خبر تیراندازی به سوی معترضان در خرمشهر به واکنش بسیاری در شبکه‌های اجتماعی دامن زده است.

در ویدئوهای منتشرشده از این تجمعات در شبکه‌های اجتماعی صدای مکرر تک‌تیر شنیده می‌شود و بر اساس گزارش‌ها مأموران امنیتی برای متفرق کردن معترضان اقدام به تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور کردند.

در همین حال خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از خبرنگار خود «که در محل درگیری‌های خرمشهر حاضر بوده» می‌گوید که «برخی معترضان خرمشهری پس از دعوت مسالمت‌آمیز پلیس برای متفرق شدن، به سوی پلیس سنگ و اشیا پرتاب کردند.»

بر اساس این گزارش، این افراد سپس در خیابان‌ها به «راه افتاده و به برخی اموال عمومی از قبیل بانک‌ها و سطل‌های زباله خسارت وارد کردند و یک پل در خرمشهر را نیز آتش زدند و گفته می‌شود به موزه دفاع مقدس نیز خساراتی وارد کردند.»

این در حالی است که در برخی فیلم‌های منتشر شده، ماموران انتظامی در حال تخریب اموال عمومی دیده می‌شوند.

روز یک‌شنبه، ۱۰ تیرماه، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در واکنش به اخبار منتشرشده مبنی بر مرگ چند نفر در این اعتراض‌ها گفت که «هیچ کشته‌ای در اعتراضات خرمشهر وجود نداشته است؛ یک زخمی بوده که به بیمارستان منتقل شده است».

این در حالی است که ولی‌الله حیاتی، فرماندار خرمشهر، به خبرگزاری صداوسیما گفته است که در اعتراض‌های خرمشهر پنج نفر به صورت سطحی زخمی شدند».

آقای حیاتی با اعلام «بازگشت آرامش» به این شهر افزود که «بررسی‌ها» نشان می‌دهد افرادی که به «اقدامات آشوبگرانه دست زدند ساکن خرمشهر نیستند و از دیگر شهرها وارد منطقه شده‌اند.»

رحمانی فضلی نیز در ادامه نشست خبری روز یک‌شنبه خود موضوع امنیت را «اصل» اعلام کرد و گفت در صورت برقراری امنیت با تجمعات «مشکلی نداریم»، اما «وقتی اعتراضاتی به کف خیابان می‌رسند… افرادی هستند که سوءاستفاده می‌کنند.»

وی هشدار داد که اگر این اعتراض‌ها زودتر «با خویشتنداری نیروی انتظامی و همکاری مسئولان به پایان» نرسد، قوه قضاییه و نیروی های انتظامی «وظایف» خود را انجام می‌دهند.

عالی‌ترین مقام وزارت کشور از سوی دیگر اعتراض‌ به کمبود و کیفیت آب در ایران را «سازمان‌یافته و امنیتی» ندانست و با توجه به شرایط اقلیمی ایران اضافه کرد که «اگر موضوع آب به نحو احسن مدیریت نشود مشکل پیش می‌آید.»

وی با انتقاد از این که او به عنوان وزیر کشور در حال حاضر به جای صرف انرژی خود در «کارهای توسعه‌ای» مجبور است «کف خیابان‌ها را جمع کند»، از «برخی تحریک‌ها» در جریان اعتراض‌های خرمشهر سخن گفت.

به گفته وی، «چرا در پنج روز مانده به افتتاح طرح این اعتراضات انجام می‌شود؟ به این دلیل که مردم اقناع نشدند که اینجا رسانه‌ها باید نقش ملی خود را برای اقناع مردم به کار بگیرند.»

اشاره این مقام در دولت حسن روحانی به طرح آبرسانی موسوم به غدیر برای خرمشهر است.

به گفته وزیر کشور، طرح غدیر برای آبرسانی به خرمشهر از ۲۵ سال پیش تاکنون در دست اجرا است و قرار است ۱۵ تیرماه جاری به بهره‌برداری برسد.

رحمانی فضلی پیمانکار طرح را نیز سپاه پاسداران و قرارگاه خاتم‌الانبیا معرفی کرد.

پیش از این خبرگزاری ایرنا نوشته بود که «شایعه» انتقال آب خوزستان به عراق به نارضایتی مردم از کم‌آبی و کیفیت بد آب دامن زده است.

گزارش‌ها حاکی است میزان سختی آب شبکه خرمشهر و آبادان طی روزهای اخیر به ۱۲ هزار میکروموس بر متر مکعب یعنی شش برابر حد مجاز رسیده و عملا آب شرب در این شهرستان‌ها را غیر قابل استفاده کرده است.

در همین زمینه استاندار خوزستان روز گذشته اعلام کرد که با ترمیم خط لوله «غدیر» میزان سختی آب این دو شهر به پنج هزار میکروموس بر متر مکعب می‌رسد و قول داد با اتمام طرح دوم غدیر تا ۱۵ تیر این میزان به زیر سه هزار میکروموس بر مترمکعب برسد.

اما در واکنش به اعتراض‌های خیابانی اخیر در شهرهای جنوبی ایران، نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت که «مردم خرمشهر آسیب زیادی دیدند، ولی قصور با نظام نیست، مسئولین استان و شهرستان کوتاهی داشتند و دزدی کردند.»

عبدالله سامری در گفت‌و‌گو با وب‌سایت «جامعه ایرانی» توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

وی اظهارات استاندار خرمشهر مبنی بر آسیب‌ دیدن زیرساخت‌های این شهر در جنگ ایران و عراق را از عوامل اصلی مشکلات فعلی این شهر عنوان کرد و از این که «پس از گذشت سال‌ها از پایان جنگ مشکلات مردم خرمشهر برطرف نشده و این شهر تا آبادانی فاصله زیادی دارد» انتقاد کرد.

در همین حال به گفته نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها، مسئله شوری آب برخی شهرهای خوزستان جدی و در «حد شوری آب دریا» است.

به گفته عدنان محمدنصاری، انتقال آب با تانکر نیز نیاز مردم را تأمین نمی‌کند و افراد مجبور به خرید آب معدنی برای شرب هستند.

زندانیان