نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

وضعیت بد بهداشتی و فقدان سیستم گرمایشی زندان مراغه

12-نوامبر-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: با شروع فصل سرما در آذربایجان که ازمناطق سردسیر کشور محسوب می‌شود هنوز هیچ‌گونه تدابیری ازطرف مسئولان زندان جهت راه‌اندازی سیستم گرمایشی زندان صورت نگرفته است.

 

به گزارش هراز، زندانیان زندان مراغه اعتراض‌های خود را به این شرایط به مسئولان زندان وبازرسانی که جهت رسیدگی به زندان مراجعه می‌کنند بصورت کتبی و شفاهی نموده‌اند، اما تاکنون جوابی دریافت نکرده‌اند.

 

زندان مراغه فاقد معیار و شرایط تعریف شده در آئین نامه سازمان زندان‌ها ی ایران می‌باشد. وضعیت بهداشت در حد صفر بوده و سرویس‌های بهداشتی کثیف و عدم کارکرد حمام بند‌ها ی زندان و نبود تهویه هوا در سرویس‌ها، زمینه رابرای ابتلای زندانیان به بیماری‌های مختلف افزایش می‌دهد.

 

دکتر رضا سعادتیان پزشک بهداری زندان ازمعالجه زندانیان بیمار امتناع ورزیده و از کمبوده بودجه درمانی سخن به زبان می‌آورد. جیره غذایی زندان ازکیفیت خیلی پایینی برخوردار بوده تا جایی که زندانیان ازخوردن آن امتناع می‌ورزند. زندان مراغه ازامکانات اولیه همچون کتابخانه ووسایل ورزشی محروم بوده وحتی مسئولین ازرسیدن کتاب‌هایی با ناشران داخلی به زندانیان خودداری می‌کنند. شایان ذکراست که در این زندان هیچگونه تفکیک جرمی صورت نگرفته و تمامی زندانیان که به هرجرمی که مرتکب شده‌اند درکنار یکدیکر بوده و افراد سالم از چنین شرایطی راضی نبوده و درشرایط نامطلوب جسمی و روحی قراردارند. همچنین بندهای زندان مراغه پر از موادمخدر از جمله شیشه است و هیچگونه کنترلی ازسوی مسئولان زندان صورت نمی‌گیرد.

 

این در حالی است که تمام زندان های آذربایجان فاقد استاندارد های تعریف شده برای یک زندان می باشند. به عنوان نمونه زندان شهر اهر یک زیر زمین ۱۰۰ – ۱۵۰ متر مربع مساحت دارد و بیش از چندین برابر ظرفیت در آن زندانیان را جای داده اند و در شرایط بد رفاهی و بهداشتی افراد دوره محکومیت خود را سپری می کنند.

برچسب ها:

زندانیان