نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ویژه‌نامه‌ی روز جهانی علیه اعدام: گزارشی از وضعیت زندانیان زیر اعدام در زندان‌های ایران

13-اکتبر-2018

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: روز جهانی علیه اعدام هر ساله فرصتی است تا در آن علاوه بر اعلام مخالفت با مجازات مرگ، ابعاد گسترده‌ی تاثیرات غیرانسانی این مجازات بر افراد و اجتماع بشری مورد بررسی قرار بگیرند.

مجازات اعدام در عین حال که حق حیات و فرصت تغییر را از یک انسان می‌گیرد، در عمق خود مجازاتی است که بعضا تا نسل‌های بعد خانواده‌ی فرد اعدام شده را نیز تحت تاثیر عمیق خود نگه داشته و تبدیل به نقطه‌ی عطفی در حیات آنان و نقطه‌ی آغازین روندی رو به سقوط می‌شود.

لیگ حقوق بشر زندانیان ایران پیش از این طی گزارش‌های متعددی به ابعاد کمی و آماری مجازات مرگ در ایران پرداخته و در عین حال تلاش داشته تا با انتشار گزارش‌ها و کتاب‌هایی بر تاثیرات ویران‌گر این مجازات غیرانسانی نیز تاکید کند.

در آخرین گزارش نیز مرکز آمار این سازمان از اعدام ۲۵۷ زندانی در ایران از ۱۰ اکتبر ۲۰۱۷ تاکنون خبر داده بود. ائتلاف جهانی علیه اعدام موضوع امسال روز جهانی علیه اعدام (۱۰ اکتبر) را «وضعیت زندانیان زیر اعدام» اعلام کرده است. موضوعی که فرصت مناسبی را در اختیار ما نیز قرار داد تا گزارش‌هایی در این زمینه تهیه و منتشر کنیم.

این ویژه‌نامه تلاشی است برای روشن‌تر کردن ابعاد تبعیض و بی‌عدالتی روا داشته شده بر زندانیان زیر اعدام در زندان‌های مختلف کشور و بر مبنای گزارش‌ها و شهادت‌های زندانیان زیر اعدام و یا هم‌بندی‌ها و خانواده‌های آنان تهیه شده است.

در این گزارش تلاش داریم که علاوه بر وضعیت زندانیان مَرد، به طور ویژه به وضعیت زنان زندانی محکوم به اعدام بپردازیم و با ذکر مثال‌هایی تبعیض مضاعف اعمال شده بر آنان را مورد بررسی قرار دهیم.

در این گزارش همین‌طور مقاله‌ای به قلم یکی از زندانیان در زندان‌های ایران خواهید خواند و نیز گزارشی از اعدام ۳ زندانی سیاسی در زندان رجایی‌شهر کرج.

فایل پی‌.دی.اف این گزارش را از اینجا دانلود کنید: گزارشی از وضعیت زندانیان زیر اعدام در زندان‌های ایران

زندانیان