نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

پایان اعتصاب غذای فریبا عادلخواه پس از پنجاه روز؛ در زندان اوین

13-فوریه-2020

گروه خبری: آزادی بیان - زنان - زندانیان -

سایت نفس در قفس: فریبا عادل خواه شهروند ایرانی-فرانسوی محبوس در زندان اوین در پاسخ به درخواست کتبی تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی به اعتصاب غذای خود پایان داد.

خانم عادل خواه، در تاریخ ۳ دی ماه طی یک نامه سرگشاده به همراه کایلی مور گیلبرت شهروند استرالیایی بازداشت شده در ایران از اعتصاب غذای خود خبر داده و گفته‌ بودند که در مدت بازداشت تحت شکنجه‌های روانی قرار داشته‌ و از بسیاری حقوق ابتدایی خود محروم بوده‌اند.

به گزارش یورونیوز، روز چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه ۹۸، فریبا عادل خواه، شهروند ایرانی-فرانسوی بازداشت شده در ایران که هم اکنون در زندان اوین به سر می برد به اعتصاب غذای خود پایان داد.

بر اساس این گزارش سعید دهقان، وکیل عادلخواه به خبرگزاری فرانسه گفته است:‌ «خانم عادلخواه به درخواست کتبی فعالان سیاسی و مدنی پاسخ مثبت داده و ظهر امروز به وقت تهران به اعتصاب غدای خود پایان داده است.

در آبان ماه سال جاری، سعید دهقان، وکیل مدافع فریبا عادل خواه و رولان مارشال اتهامات دو شهروند فرانسوی بازداشت شده در ایران را به ترتیب جاسوسی و  اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی عنوان کرده و گفته است تاکنون هیچ ادله ای برای اتهامات مطروحه علیه این افراد به وی ارائه نشده است.

روز سه شنبه ۱۹ آذر ماه ۹۸، پس از گذشت ۶ ماه از بازداشت این زوج فرانسوی، برای این پرونده قرار وثیقه صادر شد اما علیرغم موافقت قاضی پرونده جهت آزادی موقت، معاون دادستان با این امر مخالفت کرده و لذا برای رفع اختلاف، پرونده به دادگاه انقلاب ارسال شد.

در تاریخ ۱۸ بهمن ماه، سعید دهقان، از ارجاع پرونده موکلانش به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی خبر داد و گفت: “پرونده فریبا عادلخواه و رولاند گابریل مارشال به شعبه ١۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی ارجاع شد. نظر به قرار منع تعقیب صادره در خصوص دو اتهام «جاسوسی و تشویش اذهان عمومی» برای خانم عادلخواه، دادگاه در مورد ایشان به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت» رسیدگی خواهد کرد و در مورد مارشال نیز تنها اتهام همان «اجتماع و تبانی» است”.

زندانیان