نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

پایان محکومیت و آزادی محمدعلی طاهری

23-آوریل-2019

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: سخنگوی قوه قضاییه روز سه شنبه همچنین گفت که محکومیت محمدعلی طاهری، بنیانگذار مکتب «عرفان حلقه» در ایران، پایان یافته است.

به گفته آقای اسماعیلی، او پرونده‌های متعددی داشته است و اخیراً دادسرای عمومی و دادگاه انقلاب تهران تقاضا کرده که محکومیت های متعدد وی در هم ادغام و رأی واحد صادر شود.

به گزارش رادیو فردا، وی اضافه کرد: « این پرونده اخیراً در دادگاه تجدید نظر مطرح شد و در دادنامه اخیر وی، دو فقره ۷ سال و نیم حبس و همچنین مجازات‌هایی در ارتباط با جزای نقدی و برخی محرومیت های اجتماعی و ابطال برخی پروانه های کارشناسی که دریافت کرده بودند، صادر کرد».

به گفته آقای اسماعیلی، براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد لازم الاجرای آقای طاهری هفت سال و نیم حبس بود که این مدت حبس به پایان رسید و او آزاد شد اما محرومیت‌هایش از «حقوق اجتماعی همچنان باقیست».

روز سه شنبه برخی منابع مطلع گفته بودند، حکم آزادی آقای طاهری در پی گذراندن مدتی از محکومیت جدیدش و اعمال قانون تجمیع احکام روز ۲۷ فروردین‌ماه ۹۷ به او ابلاغ شده است.

اما خبرگزاری ایسنا به نقل از یک منبع مطلع که به نام او اشاره نشده، خبر آزادی آقای طاهری را تکذیب کرده و نوشته بود که تنها مرخصی نوروزی او طبق بخشنامه رئیس قوه قضائیه تمدید شده است.

آقای طاهری اواخر اسفندماه ۹۷ به مرخصی رفته بود.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین اعلام کرد که حکم نسرین ستوده هنوز قطعی نشده و هم‌چنان فرصت تجدید نظر در این زمینه هست.

خبرگزاری رسمی ایرنا روز سه‌شنبه از محکومیت «قطعی» نسرین ستوده، وکیل و مدافع حقوق بشر، به ۳۳ سال حبس خبر داد. با این حال طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در ایران از این مدت ۱۲ سال آن «قابلیت اجرا دارد».

به گفته رضا خندان، همسر این وکیل مدافع، از آنجا که خانم ستوده به این حکم اعتراض نکرده، «به طور خودکار رأی صادره قطعی شده است».

اما سخنگوی قوه قضاییه در همین روز خانم ستوده را به «مغلطه» کردن متهم کرده و گفت که حکم او هنوز قطعی نشده است.

غلامحسین اسماعیلی گفت: «رأی صادره برای این فرد هنوز قطعی نیست و اگر اظهار نظری صورت می‌گیرد باید بر اساس رأی قطعی باشد».

او ادامه داد: «اگر خود ایشان و یا وکیل‌شان درخواست تجدید نظر داشته باشد، شاید تقلیل پیدا کند».

آقای خندان در اسفندماه گذشته گفته بود که همسرش نسرین ستوده نسبت به حکم دوازده سال زندان خود به دلیل وجود «نظام قضایی ناعادلانه» درخواست تجدیدنظر نخواهد داد.

برچسب ها:

زندانیان