نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

پرونده تجاوزها در ایرانشهر؛ احضار امام جمعه اهل سنت، بازداشت و پخش اعترافات فعالان مدنی معترض به واقعه تجاوزها

10-جولای-2018

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: امروز، مولوی عبدالغفار نقشبندی امام جمعه موقت راسک به ستاد خبری اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان در زاهدان احضار شد. در خبری دیگر سازمان اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان ویدیویی از اعترافات عبدالله بزرگزاده و ۶ نفر از افرادی که پس از تجمع روز یکشنبه ۲۷ خردادماه در حمایت از دختران ایرانشهر بازداشت شده بودند، منتشر کرد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، مولوی عبدالغفار نقشبندی امام جمعه موقت شهرستان راسک سرباز به ستاد خبری اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان در زاهدان احضار شد. این احضار همزمان با پخش اعترافات دیکته شده‌ای از تعدادی از فعالان شبکه‌های مجازی است.

از علت دقیق احضار وی اطلاعی در دست نیست اما احتمال می‌رود سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌های نامبرده در خطبه‌های نماز جمعه علت احضار ایشان باشد.

مولوی نقشبندی هفته گذشته در اعتراض به بازداشت تعدادی از جوانان در تجمع مدنی ایرانشهر خواستار آزادی عبدالله بزرگزاده شده بود.

این احضار و همزمان آن با پخش ویدیو اعترافاتی توسط اطلاعات سپاه از عبدالله بزرگزاده و ۶ نفر دیگر که با اسامی کوچک و چهره‌های مات شده در ویدیو نشان داده شدند از وجود تقارن خبر می‌دهد.

تاکنون خبری از بازداشت این افراد نشان داده شده در ویدیو اعترافات، به خاطر تجمع ایرانشهر نبود و خانواده‌ها از بازداشت آنها توسط اطلاعات سپاه مطلع نبودند.

همانطور که اشاره شد سازمان اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان ویدیویی از اعترافات عبدالله بزرگزاده و ۶ نفر از افرادی که پس از تجمع روز یکشنبه ۲۷ خردادماه در حمایت از دختران ایرانشهر بازداشت شده بودند، را در رسانه های خود منتشر کرد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، خانواده از بازداشت اکثر این افراد به دلیل ربوده شدن توسط ماموران لباس شخصی و پنهانکاری از محل نگهداری اطلاعی نداشتند.

افراد بازداشت شده با هویت‌های اختصاری و چهره‌های مات در ویدیویی تلویزیونی نشان داده شدند که از فعالیت در راستای اغتشاش در استان سیستان و بلوچستان و فریب خوردگی رسانه‌های بیگانه می‌گویند.

سپاه پاسداران یک روز پیش از بازداشت تعدادی از سرشاخه‌های رسانه‌های خارجی سخن گفته بود.

هویت این افراد “۱. عبدالله بزرگزاده سربازی، ۲. یاسر شهنوازی، ۳. پریسا شهنوازی، ۱۹ ساله با نام مستعار پروک، ۴. عبدالحکیم مزارزهی اهل خاش دانشجوی کاردانی برق از دانشگاه فنی شهید باهنر زاهدان، ۵. محمد امین گرگیج، ۶. محمد ر…، ۷. مرتضی س…” احراز شده است

صفحات اینستاگرامی این افراد اکنون از دسترس خارج شده است.

بازداشت شدگان عمدتا نوجوان هستند.

آگاهان هدف از انتشار این ویدیوهای اعترافی را ایجاد فضای رعب و وحشت در بین فعالان مجازی استان سیستان و بلوچستان دانسته‌اند.

زندانیان