نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

پس از محاکمه مجدد؛ یک نویسنده توسط دادگاه انقلاب برای بار دوم به اعدام محکوم شد

5-می-2019

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: یک نویسنده که پیشتر از بابت اتهام زنای به عنف توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده و سپس حکم صادره توسط دیوان عالی کشور نقض شده بود، برای بار دوم به اعدام محکوم شد. این نویسنده پیشتر در بخش دیگر پرونده خود، به اتهام تشویق به فساد و فحشا و تهدید توسط مجتمع قضایی ارشاد، به ۱۵ سال حبس محکوم شده بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، یک نویسنده متهم به تجاوز که پیشتر حکم اعدامش به خاطر نقص در تحقیقات از سوی دیوان عالی کشور، نقض شده بود، دوباره از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد.

متهم این پرونده که مردی ۵۷ ساله است، قبلاً توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام زنای به عنف به اعدام محکوم شده بود که پرونده با اعتراض متهم به رأی صادره به دیوان عالی کشور ارسال شد.

شعبه دیوان عالی کشور در بررسی های خود، به تحقیقات صورت گرفته در پرونده ایراد گرفت و آن را برای محاکمه مجدد متهم به دادگاه بازگرداند.

این نویسنده مجدداً در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه محاکمه و دوباره به اعدام محکوم شد. در صورتی که متهم مجدداً به حکم صادره اعتراض و اگر دیوان عالی کشور حکم را تایید کند، رأی صادره قطعی شده و اجرا می‌شود اما اگر دیوان دوباره به تحقیقات ایراد بگیرد، پرونده برای رسیدگی به شعبه هم عرض ارسال می شود.

اگر در شعبه هم عرض نیز، برای متهم پرونده حکم اعدام صادر شود، با توجه به اینکه رای صادره اصراری محسوب می‌شود، پرونده مجددا به شعبه دیگری از دیوان عالی کشور برای رسیدگی ارسال خواهد شد و دیوان در این خصوص رأی اصراری صادر می‌کند.

بنا بر این گزارش، متهم این پرونده نویسنده ای است که در حوزه فلسفه و عرفان فعالیت داشته و پیشتر به اتهام “تشویق به فساد و فحشا و تهدید” از سوی مجتمع قضایی ارشاد به ۱۵ سال حبس محکوم شده است.

پرونده این متهم دو بخش دارد که یک بخش آن در دادگاه ارشاد رسیدگی شده و متهم در دادگاه ارشاد بابت اتهام “تشویق به فساد و فحشا” به ۱۲ سال و ۶ ماه و بابت “تهدید” به دو سال و ۶ ماه حبس یعنی مجموعاً به ۱۵ سال حبس محکوم شده است.

در دادگاه انقلاب نیز پرونده متهم بر اساس ماده چهار قانون سمعی و بصری به اعدام محکوم شده است.

در ماده چهار قانون سمعی و بصری آمده است: «هرکس با سوء استفاده از آثار مبتذل و مستهجن تهیه شده از دیگری، وی را تهدید به افشا و انتشار آثار مزبور کند و از این طریق با وی زنا کند به مجازات زنای به عنف محکوم می‌شود.»

در این گزارش آمده است: این متهم یک سابقه کیفری مانند همین پرونده نیز در شاهین شهر داشته و به سه سال حبس محکوم شده اما پس از گذراندن یکسال و نیم حبس، با رضایت شکات و آزادی مشروط از زندان آزاد شده است.

برچسب ها:

زندانیان