نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا همچنان با حذف مجازات اعدام مخالف است

30-آوریل-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در واکنش به طرح حذف مجازات اعدام قاچاقچیان گفت که ما مجری قانون هستیم و هرچه تصویب شود اجرا می‌کنیم اما نظر تخصصی ما این است که در مقطع کنونی حذف اعدام سبب تجری مجرمان می‌شود. ایران بالاترین سرانه اعدام در دنیا را دارد و عمده این اعدام ها نیز مربوط به مجازات های جرایم مواد مخدر می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار سعیدمسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در نشست خبری خود با خبرنگاران به کشف ۷۳ تن مواد مخدر و رشد ۱۵ درصدی نسبت به سال ۹۵ از ابتدای سال تا به امروز اشاره و اعلام کرد: “ما مجری قانون هستیم و هر چه تصویب شود اجرا می‌کنیم اما نظر تخصصی ما این است که در مقطع فعلی حذف اعدام باعث تجری مجرمین می‌شود”.

وی گفت: “در روزهای اخیر افراد مبتدی که دستگیر شده‌اند تعدادشان افزایش یافته؛ در صورتی که این قانون تصویب شود حتماً تعداد افرادی که درگیر قاچاق می‌شوند ـ به دلیل سودآوری بالای این مواد ـ افزایش پیدا خواهند کرد”.

این مقام ارشد ناجا در خصوص حذف مجازات اعدام و انتقاد حقوق بشری‌ها به ایران  برای اعدام قاچاقچیان گفت: “چرا حقوق بشر به اعدام موادفروشان معترض است؛ آنها خیر مردم را نمی‌خواهند و اهداف دیگری را دنبال می‌کنند”.

وی با انتقاد از اینکه باید اردوگاه‌های نگهداری برای این دسته از قاچاقچیان طبق ماده ۴۲ تشکیل شود و این  افراد در شرایط سخت نگهداری شوند ادعا کرد:‌ “قاچاقچیان مواد مخدر را در داخل زندانی‌هایی که مانند هتل ۵ ستاره است زندانی می‌کنند و آنها از داخل زندان شبکه قاچاق خود را دنبال می‌کنند و هیچ اتفاقی نمی‌افتد”.

زاهدیان تعداد معتادان در کشور را ۲ میلیون و ۸۰۰ نفر عنوان و خاطرنشان کرد:‌تولید مواد مخدر در  افغانستان افزایش یافته و به تبع آن حجم موادی که به سمت کشور ما می‌آید؛ اما کشفیات بالای ما نشان‌دهنده افزایش تلاش نیروهای مرزبانی و پلیس مبارزه با مواد مخدر است.

زندانیان