نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

پنجمین روز اعتصاب غذای فعالین آذربایجانی / انتقال بهبود قلیزاده به پزشک قانونی

17-جولای-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: در پنجمین روز اعتصاب غذای دسته جمعی فعالین آذربایجانی در زندان تبریز، مسئولین زندان بهبود قلیزاده را به پزشک قانونی انتقال دادند.

 

سجاد رادمهر برادر شهرام راد مهر فعال دربند آذربایجانی که هم اکنون در زندان مرکزی تبریز در اعتصاب غذا بسر می برد در ارتباط با آخرین وضعیت ۵ فعال اعتصاب کننده دربند آذربایجانی در گفتگو با خبرنگار اویان نیوز می گوید: در پی درخواست چند هفته پیش بهبود قلیزاده برای انتفال به پزشک برای درمان مشکل پروستات، امروز – ۲۶ تیر ۹۲ – مسئولین زندان تبریز این فعال مدنی را برای معاینه به پزشک قانونی انتقال داده اند؛ پزشکی قانونی برای درمان بیماری این فعال مدنی انتقال به پزشک متخصص را تجویز نموده است.

 

سجاد رادمهر می افزاید: یک بار در طول مدت اعتصاب این فعالین ، مسئولین زندان ایشان را به بهداری زندان مرکزی تبریز منتقل نموده اند؛ مسئولین بهداری درصدد تزریق سرم به این فعالین بر می آیند که با مخالفت ایشان روبه رو می گردد.

 

این فعال سیاسی گفت: خانواده این ۵ فعال آذربایجانی برای پیگیری خواست های ایشان به دادستانی تبریز مراجعه نموده اند؛ دادستان در جواب پاسخ به خانواده این فعالین گفته است:” آنان را راضی کنید به اعتصاب خود پایان دهند.” ملاقات خانواده این ۵ فعال مدنی آذربایجانی با ایشان نیز تغییری در تصمیم اعتصاب غذای آنان ایجاد نکرده است .

 

بنا به اظهار سجاد رادمهر، حال عمومی ۵ فعال آذربایجانی از نظر جسمی ضعیف و با گذر زمان نیز در حال ضعیف تر شدن می باشد؛ اما تاکنون هیچ یک از این افراد به خاطر ضعف جسمانی از حال نرفته اند.

 

محمود فضلی، شهرام رادمهر، آیت(یوروش) مهرعلی بیگلو، لطیف حسنی و بهبود قلیزاده فعالین مدنی آذربایجانی از روز شنبه ۲۲ تیر ۹۲ در اعتراض به رای صادره دادگاه انقلاب تبریز در زندان مرکزی تبریز دست به اعتصاب غذا زدند.

 

روز ۹ اردیبهشت ۹۲ قاضی باقرپور، رئیس شعبه‌ی سوم دادگاه انقلاب تبریز، محمود فضلی، شهرام رادمهر، آیت(یوروش) مهرعلی بیگلو، لطیف حسنی و بهبود قلیزاده را به اتهام تشکیل گروه غیرقانونی به ۸ سال حبس تعزیری و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱ سال حبس تعزیری و مجموعاً هرکدام به ۹ سال حبس تعزیری محکوم نموده بود. همچنین این حکم توسط قاضی ایمانی رئیس شعبه ۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی تایید گردید.

 

لازم به ذکر است روز ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به حکم ۹ سال حبس فعالین آذربایجانی نگرانی خود را از افزایش سرکوب مخالفان، معترضان و کنشگران سیاسی، صنفی و اجتماعی و فعالین ملی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ایران، اعلام کرده بود.

زندانیان