نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

چهار زندانی بند ۳۵۰ و یک زندانی زندان مهاباد آزاد شدند

14-اکتبر-2013

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: امروز دوشنبه ۲۲ مهرماه ۹۲، چهار زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین و یک زندانی کرد زندان مهاباد از زندان آزاد شدند.

 

به گزارش کمپین صلح فعالان در تبعید، آقایان عیسی خان حاتمی، پیمان صمدی، مهدی تاجیک و وحید روح بخش از زندان اوین و آقای جعفر صداقت از زندان مهاباد آزاد شدند.

 

عیسی خان حاتمی، عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران، مدیر مسئول و سردبیر نشریه توقیف شده ایرانمهر میباشد که در سال ۸۹ از سوی قاضی مقیسه، قاضی شهبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به تحمل دو سال حبس تعزیری تحت عنوان «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» محکوم گردیده بود. وی خرداد ۹۲ برای اجرای حکم به اوین احضار و بازداشت شد.

 

پیمان صمدی دانشجوی متالوژی دانشگاه علمی کاربردی بود که به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق وبلاگ نویسی مهرماه ۸۸ برای اولین بار توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و پس از مدتی بازداشت موقت در بند ۲۰۹ با قید وثیقه آزاد شد.

 

این زندانی سیاسی در ابتدا از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۴سال حبس تعزیری محکوم و پس از آن این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری تقلیل یافت و سه سال دیگر حبس وی به جزای نقدی تبدیل شده بود.

 

مهدی تاجیک در اردیبهشت سال ١٣٨٩ با حکم قاضی پیرعباس به ٢٧ ماه حبس تعزیری و ٣٠ سال محرومیت از هرگونه فعالیت سیاسی و خبری محکوم شد.

 

این فعال سابق دانشجویی دو بار در سال های ١٣٨۴ و ١٣٨۵ بازداشت شد. وی سال بعد در دادگاه بدوی به دلیل انتشار مطالبی در نشریه دانشجویی به اتهام اهانت به رهبری به ٢ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد که در دادگاه تجدید نظر این حکم به جریمه نقدی کاهش یافت

 

مهدی تاجیک بار دیگر در دی ماه سال ١٣٨٨، پس از وقایع عاشورا، بازداشت و به بند ٣۵٠ زندان اوین منتقل شد

 

در اردیبهشت سال ١٣٨٩ تاجیک به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به دو سال حبس تعزیری، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به نود و یک روز حبس تعزیری و همچنین به جهت توهین به ریاست جمهوری به یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد

 

قاضی شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب در ادامه حکم صادره، مهدی تاجیک را به مدت ٣٠ سال از حرفه خبرنگاری، تالیف، مصاحبه، مقاله نویسی و حتی تحلیل سیاسی محروم نمود. عضویت، هواداری و همچنین فعالیت موثر در احزاب و گروه های سیاسی و به طور کل ورود در مسائل نظری سیاسی از مصادیق این ممنوعیت عنوان شده بود

 

وحید روح بخش دانشجوی معماری دانشگاه آزاد قزوین. ۲۹ خرداد سال ۸۸ و در پی موج بازداشت‌های پس از دهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری، توسط ماموران اطلاعات بازداشت شد.

 

این دانشجو مدت ۵ روز را در ادارهٔ اطلاعات قزوین و ۵۵ روز در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس بود و طی این مدت بار‌ها مورد بازجویی و شکنجه قرارگرفت و به همین علت درصد عمده‌ای از شنوایی اش را از دست داده است.

 

روح بخش در ‌‌نهایت و طی حکم قاضی صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام به ۶ سال زندان محکوم شد

 

جعفر صداقت زندانی سیاسی کرد است که در دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی به ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

 

وی روز یکشنبه ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۲ در حالی که هنوز سه ماه از دوره محکومیتش باقی مانده بود از زندان آزاد شد.

 

از نحوه آزادی دائم یا مشروط زندانیان اوین خبر دقیقی در دسترس نیست.

زندانیان