نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

چهار فعالی سیاسی در تبریز جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان مرکزی تبریز منتقل شدند

4-نوامبر-2020

گروه خبری: زندانیان -

نفس در قفس، ۱۳ آبان ۱۳۹۹: چهار تن از فعالین سیاسی در تبریز به نامهای  پس از قطعی شدن احکام صادره طی روزهای اخیر از منزل یا محل کار خود دستگیر و جهت اجرای احکام صادره به زندان مرکزی تبریز منتقل شده اند.

بنا به اطلاع « نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، چهار تن از فعالین سیاسی در تبریز به نامهای مهدی سعیدی سخا . افشین برزگرجمشیدی .مجید ذبیحی و حسن تاروردیان  که در بهمن ماه سال ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با تودیع وثیقه آزاد شده بودند پس از قطعی شدن احکام صادره طی روزهای اخیر در منزل یا محل کار خود دستگیر و جهت اجرای احکام صادره به زندان مرکزی تبریز منتقل شده اند . بر اساس احکام صادره اتهام این فعالین سیاسی تبلیغ علیه نظام از طریق همکاری با سازمان مجاهدین خلق ایران اعلام شده است .

این افراد  پیشتر در دادگاه بدوی جمعا به پنج سال و یکماه حبس محکوم شده بودند که در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی به ترتیب مهدی سعیدی سخا به ۹ماه افشین برزگر جمشیدی ۱۳ماه، مجید ذبیحی ۸ماه و حسن تاروردیان به ۹ماه حبس محکوم گردیده و با وجود شیوع بیماری کرونا  به زندان مرکزی تبریز منتقل شده اند.

مهدی سعیدی سخا، در تاریخ ۴ دیماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شد. وی صبح  روز چهارشنبه ۱۴ اسفندماه ۹۸ با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز به زندان این شهر منتقل و در تاریخ ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۸، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان تبریز آزاد شد.

مهدی سعیدی از زندانیان سیاسی سابق تبریز است که مدت ۵ سال در دو دوره مختلف در دهه ۶۰ زندان بود و همچنین در سال ۱۳۹۰ هم دو دوره در بازداشت به سر برده است.

افشین برزگر جمشیدی در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۸، در محل کار خود توسط مامورین اداره اطلاعات تبریز بازداشت شد. وی در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ پس از تحمل حدود دو ماه بازداشت در سلول های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز آزاد شد.

مجید ذبیحی در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزل خود در تبریز بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

مجید ذبیحی زندانی سیاسی سابق محسوب می‌شود. وی پیشتر به مدت ۵ سال در دهه شصت تحمل حبس کرده است.

حسن تاروردیان نیز که سابقه بازداشت و شکنجه به مدت ۵ سال در دهه ۶۰ را دارد، روز ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ توسط وزارت اطلاعات بازداشت و بعد از ضبط وسایل شخصی به اداره اطلات تبریز منتقل و مدتی بعد با قرار وثیقه به صورت موقت و تاپایان مراحل دادرسی آزاد شد.

زندانیان