نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

چهل و دومین روز بازداشت اسماعیل عبدی؛ رسول بداقی همچنان در بند

8-آگوست-2015

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: امروز در حالی چهل و دومین روز بازداشت اسماعیل عبدی را پشت سر گذاشته ایم که هنوز اتهام مشخصی، دست کم، به خانواده اش اعلام نشده است، از سوی دیگر دوران محکومیت رسول بداقی هفته پیش به پایان رسیده است و همچنان در زندان به سر می برد.

به گزارش حقوق معلم و کارگر، امروز در حالی چهل و دومین روز بازداشت اسماعیل عبدی را پشت سر گذاشته ایم که هنوز اتهام مشخصی، دست کم، به خانواده اش اعلام نشده است.

دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران “تهران” در روز ششم تیر پس از فراخوانده شدن به دادسرای اوین بازداشت و نزدیک یک ماه تحت بازجویی قرار گرفت.

از زمان بازداشت تاکنون تماس های پی در پی با خانواده داشته است که واپسین آنها روز چهارشنبه ۱۴ مرداد بود. او در این گفتگو حال عمومی خود را خوب دانسته و وضعیت آزادی اش را نامشخص خوانده است، پدر مبینا، امیر حسین و ماندانا کوچولو، احتمال دیداری حضوری در این هفته را زیاد دانسته است.

عبدی اکنون در بند ۲ – الف زندان اوین نگهداری می شود و گویا از دو دندانی که در مدت بازداشت آزارش می داده اند، یکی را بیرون از زندان بازسازی نموده و منتظر است که تا دیگری را نیز ترمیم نماید.

خانم عبدی امیدوار است که در روزهای آینده شاهد آزادی همسرش باشد، اسماعیل عبدی نخستین معلم بازداشت شده پس از اعتراض های سال گذشته فرهنگیان بود و امید آن می رفت و می رود که با توجه به خواست عمومی فرهنگیان معترض آزاد شود.

در یکی دو هفته گذشته با این که فرهنگیان چشم به راه آزادی این عضو ارشد کانون صنفی معلمان هستند اما با توجه به حساسیت شرایط بازداشت و تاکید خانواده بر آرام ماندن فضا، چندان خبری از ایشان منتشر نشده است و همه امیدواریم این آرامش زمینه ساز آزادی وی شود.

از سوی دیگر دوران محکومیت رسول بداقی عضو دیگر کانون صنفی معلمان ایران هفته پیش به پایان رسید.

وی که در شهریور ۸۸ بازداشت شد بدون حتی یک روز مرخصی، دوران زندان را سپری کرد، نزدیک دو ماه پیش رسول بداقی از زندان رجایی شهر کرج به اوین آورده شد.

گویا علت این انتقال، تشکیل پرونده ای تازه برای او بود، اکنون او نیز در بند ۲ – الف زندان اوین بسر می برد و خانواده اش تاکنون توانسته اند سه بار با او ملاقات داشته باشند.

نا گفته نماند که پس از انتقال رسول بداقی به زندان اوین و در مراحل بازجویی اش، همسر و دختر بزرگ او نیز به دادسرای اوین احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند، این روزها با این که پس از شش سال همه چشم براه آزادی رسول بداقی هستند اما به خاطر امکان به خطر افتادن آزادی این کنشگر صنفی، فضای آرامی بر خواست عمومی برای آزادی وی حاکم است.

بسیاری از فرهنگیان در شبکه های اجتماعی سکوت اجباری و پنهان نمودن خواهش شدید برای آزادی او را به خاطر سه دختر رسول می دانند و اعلام نموده اند اگر او آزاد شود حتی حاضرند به استقبالش نروند و او را به دو قلوهایش، همسر و دختر بزرگش بسپارند.

زندانیان