نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

کارشنکنی وزارت اطلاعات برای آزادی دو زندانی سیاسی؛ انتقال محمد بنازاده امیرخیزی و پیام شکیبا به زندان رجایی شهر کرج

21-دسامبر-2020

گروه خبری: زندانیان -

نفس در قفس، ۱ دی ۱۳۹۹: روز گذشته ۳۰ آذر ۱۳۹۹ محمد بنازاده امیرخیزی و پیام شکیبا دو زندانی سیاسی از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر منتقل شدند.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، روز گذشته محمد بنازاده امیرخیزی و پیام شکیبا از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر منتقل شدند. این دو زندانی سیاسی همزمان با اتمام دوران حبس خود  و علیرغم صدور برگه آزادی، در ۱مرداد ۱۳۹۹، با پرونده سازی جدید توسط وزارت اطلاعات به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شدند. این زندانیان سیاسی به مدت ۳۶ روز در سلول انفرادی نگهداری شده و بعد به سالن ۳بند ۴ زندان اوین  منتقل شدند.

دادگاه رسیدگی به اتهامات آنها روز ۲۸ مهر ۱۳۹۹، جلسه دادگاه با حضور وکلای این زندانیان در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مظلومی برگزار شد. این زندانیان به دلیل امتناع از پوشیدن لباس زندان و دستبند از شرکت در جلسه دادگاه منع شدند.

محمد بنازاده امیرخیزی، در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۵، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد. او در آذرماه ۹۶ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده از بابت اتهامات “اقدام علیه امنیتی ملی از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق، اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام” به ۱۱ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهرستان نیک شهر در استان سیستان و بلوچستان  محکوم شد. این حکم در تیرماه ۹۷ در مرحله تجدیدنظر نیز عینا تایید شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری در خصوص وی قابل اجرا بود که بعد از شیوع کرونا و بخش‌نامه جدید قوه‌قضاییه آقای امیرخیزی مشمول قانون جدید شده و از برگه آزادی وی صادر شد اما وزارت اطلاعات از آزادی این زندانی سیاسی جلوگیری به عمل آورد.

پیام شکیبا در تاریخ ۴ اسفندماه ۱۳۹۵ پس از خروج از منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی در آذرماه ۹۶ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده به اتهاماتی از جمله ”اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام ” به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. حکمی که نهایتا در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۵ سال آن قابل اجرا بود که بعد از شیوع کرونا و بخش‌نامه جدید قوه‌قضاییه مشمول قانون جدید شده و از برگه آزادی وی صادر شد اما وزارت اطلاعات از آزادی این زندانی سیاسی جلوگیری به عمل آورد.

زندانیان