نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

کارشکنی دادستان مهاباد در آزادی علی هدایتی

19-جولای-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: دادستان مهاباد با ارجاع درخواست مرخصی پایان حبس علی هدایتی به اداره اطلاعات مهاباد مانع از آزادی پیش از موعد وی شده است.

به گزارش اویان نیوز، به رغم موافقت شورای طبقه بندی زندان مهاباد با مرخصی پایان حبس علی هدایتی، دادستان مهاباد در اقدامی نامتعارف با ارجاع درخواست این فعال آذربایجانی به اداره اطلاعات مهاباد مانع از آزادی پیش از موعد وی شده است.

براساس ماده ۲۱۹ اصلاحیه آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها در سال ۱۳۸۹، شورای طبقه‌بندی موظف است، چنانچه باقیمانده حبس [محکومان] حداکثر معادل ‌یک‌ دهم‌ کل محکومیت آنان بوده مشروط بر اینکه مدت مزبور از شش ماه تجاوز ننماید، با در نظر گرفتن وضعیت [محکومان] با اخذ تعهد کتبی و بدون اخذ تامین نسبت به اعطای مرخصی به‌ آنان اقدام نماید.

به گفته ی نزدیکان علی هدایتی، درصورت موافقت دادستان مهاباد این فعال آذربایجانی اهل تکاب می بایست ۵ روز پیش از زندان مهاباد آزاد می گردید.

پیشتر روز ۳۰اردیبهشت۹۳ شورای طبقه بندی زندان مهاباد با درخواست مرخصی علی هدایتی مخالفت نموده بود.

به گفته نزدیکان علی هدایتی، مسئولان زندان مهاباد «بر طبق بخشنامه قوه قضائیه» با درخواست مرخصی این فعال مدنی مخالفت نموده اند.

روز دوشنبه ۱۴بهمن۹۲ علی هدایتی پس از مراجعه به شعبه اجرای احکام شهر تکاب بازداشت و برای سپری کردن دوران محکومیت خود به زندان شهر مهاباد انتقال یافت.

شهریور سال ۱۳۹۲ علی هدایتی در شعبه ۱ دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

این حکم در شعبه ۱۰ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی توسط قاضی جلیل زاده تأیید شد .

وی به همراه یدالله دشتی و رامین رضایی از دیگر فعالان مدنی آذربایجانی ساکن تکاب روز ۱۲مرداد۹۲ در شعبه‌ی ۱ دادگاه انقلاب مهاباد محاکمه شد.

علی هدایتی به همراه یدالله دشتی(ائلمان) پس از اولین بازی آسیایی تیم تراکتورسازی مقابل الجزیره توسط ماموران امنیتی بازداشت و به اداره اطلاعات میاندوآب منتقل شد.

پیش از آن نیز علی هدایتی در جریان اعتراضات شهریور سال ۹۰ نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه به همراه رامین رضایی و چند تن دیگر از فعالان شهر تکاب توسط ماموران امنیتی بازداشت و به اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بود.

وی در سالهای گذشته به دلیل فعالیت های مدنی خود بارها از سوی ماموران امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته و محل کسب وی از سوی ماموران امنیتی مورد بازرسی و تفتیش قرار گرفته است.

در جریان تغییر و نامگذاری اماکن عمومی و محل کسب در شهر تکاب که باعث اعتراض جمع کثیری از مردم و بازاریان قرارگرفته بود، ماموران اداره اماکن عمومی بارها محل کسب علی هدایتی را بازرسی کرده و وی را در آن زمان به این اداره جهت بازجویی انتقال دادند.

علی هدایتی ۳۱ ساله از هنرمندان شهر تکاب و مدیر مسئول اسبق نشریه دانشجویی «آیدین» در سالهای ۸۷-۸۸ دانشگاه جامع علمی کاربردی این شهر می باشد .

زندانیان