نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

کارشکنی در درمان زندانیان دراویش: بخشی از ریه مصطفی دانشجو از بین رفت، حمید رضا مرادی در آستانه قطع پا

3-اکتبر-2013

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: وضعیت جسمانیی حمیدرضا مرادی از مدافعان حقوق دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور؛ و مصطفی دانشجو از وکلای زندانی دراویش،در زندان اوین وخیم گزارش میشود.

 

به گزارش مجذوبان نور، مسولان زندان از انتقال آقای حمیدرضا مرادی که بیش از ۲ سال است در زندان اوین تهران در حبس بسر می‌برد و از انسداد ۷۰ درصدی عروق ناحیه پا رنج می‌برد، به مراکز درمانی خارج از زندان اوین جهت مراقبت‌های تخصصی پزشکی، جلوگیری می کنند.

همچنین مصطفی دانشجو از وکلای دادگستری محبوس در زندان اوین نیز که دچار مشکلات تنفسی بوده و به گواهی پزشکی قانونی وی بخشی از ریهٔ خود را از دست داده و به مراقبت‌های تخصصی پزشکی در مراکز درمانی خارج از زندان اوین نیاز دارد؛ از مشکلات مشابهی برای اعزام به بیمارستان رنج می برد.

 

این گزارش می‌افزاید، طبق دستور مقامات امنیتی و قضایی، انتقال این زندانیان فقط با وجود دستبند و پابند و پوشش لباس زندان، می تواند صورت بگیرد که به دلیل غیر قانونی بودن این دستور، با مخالفت این دو زندانی عقیدتی مواجه شده است.

 

این در حالیست که بنا بر هشدار پزشک معالج وی، گرفتگی بالای عروق آقای مرادی در صورت عدم رسیدگی و معالجه می تواند منجر به قطعی پا وی شده و وضعیت جسمانی آقای دانشجو نیز وخیم گزارش میشود.

 

پیش از این نیز قاضی صلواتی طی دستوری به زندان اوین، اعزام دراویش به مراکز درمانی را منوط به استفاده از لباس ویژه زندانیان و دستبد کرده و اعلام داشته بود که اعزام دراویش زندانی به مراکز درمانی منوط به رضایت وزارت اطلاعات می‌باشد. این در حالی است که براساس تبصره ١ماده ٢٣۵ آیین نامه اجرایی سازمان زندان‌ها استفاده از دستبند در اعزام محکومان و متهمان به مراجع قضایی، مراکز درمانی، تربیتی، آموزشی مجاز نیست.

 

آقای حمیدرضا مرادی و مصطفی دانشجو چندی پیش در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به رای قاضی صلواتی به ترتیب به ۱۰.۵ سال و ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

زندانیان