نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

کشته و زخمی شدن دو کولبر در مناطق مرزی بانه

26-ژوئن-2019

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: روز گذشته، یک کولبر در مناطق مرزی شهرستان بانه در پی شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی به سمت گروهی از کولبران جان خود را از دست داد.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز گذشته، سه شنبه ۴ تیرماه ۱۳۹۸، گروهی از کولبران در ارتفاعات مرزی شهرستان بانه در کمین نیروهای مرزی سپاه پاسداران قرار گرفتند و در نتیجه‌ی گشودن آتش بر روی کولبران، هیمن صالح پور، ۲۱ ساله، فرزند سلیم از اهالی روستای “آلوت” از توابع بخش “نمشیرجان”، جان خود را از دست داد.

بنابر این گزارش، این افراد در حین کولبری از سوی نیروهای مستقر در نزدیکی پاسگاه مرزی “ناوبریتان” از توابع شهرستان بانه، بدون اخطار قبلی و به ظن حمل کالای قاچاق از فاصله ی نزدیک مورد شلیک قرار گرفته اند.

همچنین در گزارشی دیگر چند روز پیش یک کولبر به نام عمر محمدی، فرزند صادق در دهستان بوالحسن بر اثر شلیک همین نیروها زخمی شده بود.

در خبری دیگر، یک کولبر به نام فاروق زمانی فرزند عبدالکریم از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در ارومیه به اتهام “حمل کالای قاچاق” به ۸۰ میلیون تومان جریمه‌ی نقدی محکوم شد.

او که در اواخر فروردین ماه ۱۳۹۸ در روستای دیزج مرگور از توابع ارومیه بازداشت شده بود، پس از اتمام بازجویی‌ها به علت تعیین وثیقه‌ی سنگین جهت آزادی و عدم توانایی مالی جهت تودیع قرار، همچنان در بازداشت به سر می‌برد. فاروق زمانی نهایتاً روز شنبه ۱ تیرماه ۹۸ پس از برگزاری جلسه‌ی دادگاه و صدور حکم، با ارائه‌ی وثیقه به صورت موقت آزاد شد. او به حکم صادره اعتراض کرده است.

بر اساس این گزارش صدور حکم سنگین جریمه‌ی نقدی برای کولبر مورد ذکر در حالی صورت گرفته است که وی در هنگام بازداشت، هیچگونه کالایی به همراه نداشته است. این شهروند، چند سال پیش در تصادف دچار مشکلات جسمی عدیده‌ای شده و در پی فقدان فرصتهای شغلی به شغل کاذب کولبری روی آورده بود.

زندانیان