نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

کشته و زخمی شدن ۶ کولبر در ارتفاعات مرزی در یک هفته گذشته

3-سپتامبر-2018

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی در مرزهای پیرانشهر، ثلاث باباجانی و اورامان، کشته و زخمی‌شدن پنج کولبر را در پی داشت. یکی از اهالی شهرستان سروآباد نیز در حین کولبری، پس از تعقیب و گریز این نیروها از ارتفاعات گردنه‌ی «ته‌ته» در اورامان سقوط کرده و به شدت زخمی شد.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۷، گروهی از کولبران که راهی آن‌طرف مرز بودند، به ظن حمل کالای قاچاق مورد شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی قرار گرفتند که در نتیجه «ابوبکر خوشی» از اهالی پیرانشهر از ناحیه‌ی پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

ابوبکر خوشی در بیمارستانی در ارومیه تحت رسیدگی پزشکی قرار دارد و وضعیت عمومی او رو به بهبود است.

همان روز نیروهای مرزبانی در روستای «ماشکان» از توابع پیرانشهر، به گروهی از کولبران تیراندازی کردند که در پی آن یک تن به نام «علی عرب» فرزند مراد به شدت زخمی شده است.

روز شنبه ۱۰ شهریور هم یک کولبر به نام «محمود کتابی» ٢۴ ساله متاهل و‌ پدر یک کودک شش ماه، از اهالی شهرستان بانه در پی شلیک همین نیروها در مرز پیرانشهر در حین کولبری جان خود را از دست داد.

پیش از آن روز جمعه ۹ شهریور هم یک کولبر به نام «اسعد فرجی» متاهل و از اهالی روستای بهرام‌آباد از توابع شهرستان سروآباد پس از تعقیب و گریز نیروهای مرزبانی، در پی سقوط از ارتفاعات «ته‌ته» اورامان به شدت زخمی شد. او برای رسیدگی پزشکی به مراکز درمانی سنندج منتقل شده و وضعیت عمومی‌اش وخیم اعلام شده است.

از شهرستان ثلاث‌باباجانی در استان کرمانشاه هم گزارش شده است که روز سه‌شنبه ۶ شهریور، دو کولبر به نام‌های «بختیار مرادپور» از اهالی روستای کیسله و «ارکان کاکه‌یی» در مرز شیخ صله در نتیجه‌ی شلیک این نیروها زخمی شدند.

همزمان در «میرآباد» اشنویه تعدادی از اسبهای کاسبکاران از سوی نیروهای انتظامی به رگبار بسته شدند که در پی آن، پنجاه رأس از این اسب‌ها تلف شدند و اجناس کاسبکاران نیز مصادره شدند.

زندانیان