نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

کمپین آزادی بهمن احمدی امویی: تلاشی جدید برای جلب افکارعمومی به وضعیت زندانیان عقیدتی

1-می-2011

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس : جمعی از دوستان و همکاران بهمن احمدی امویی روزنامه نگار و زندانی عقیدتی که هم اکنون نزدیک به دوسال است در زندان اوین به سر می برند با تشکیل یک کمپین حمایتی تلاش جدیدی را برای جلب توجه افکار عمومی به وضعیت وی ودیگر زندانیان سیاسی آغاز کردند. این کمپین از علاقه مندان دعوت کرده است که به به مناسبت اول خرداد روز تولد بهمن احمدی امویی، با انتشار اخبار و مطالب در باره وی، توجه مردم را به شرایط دشوار این روزنامه نگار جلب کنند و از مقامات جمهوری اسلامی خواستار آزادی فوری وی شوند.

 

 

احمدی امویی بیش از ده ماه است که اجازه ملاقات حضوری با همسرش ژیلا بنی یعقوب -که خود از روزنامه نگاران برجسته ایران است- را نداشته و همچنین در حدود یکسال است که حتی اجازه تماس تلفنی با مادر سالخورده اش را نیافته است. مادر این روزنامه نگار به دلیل بیماری و زندگی در شهری دیگر امکان سفر به تهران و ملاقات با فرزندش را ندارد. مقامات زندان نیز مانع تماس تلفنی وی با مادر هشتاد و سه ساله اش شده اند.

 

بهمن احمدی امویی که با سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت مطبوعاتی از خوشنان ترین روزنامه نگاران ایران به شمار می رود که علاوه بر مقالات و گزارش های اقتصادی که طی این سالها برای نشریات و روزنامه های معتبر در کشور منتشر کرده دو کتاب به نام های «اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی» و «مردان جمهوری اسلامی چگونه تکنوکرات شدند» نیز منتشر کرده است.

 

به گزارش این کمپین، تنها جرم بهمن احمدی امویی فعالیت های مطبوعاتی اش بوده، هرچند که نیروهای وزارت اطلاعات به آن عناوین دیگری از قبیل تبلیغ علیه نظام یا اقدام علیه امنیت ملی داده اند. همه اتهاماتی که در پرونده وی هست، همه و همه مربوط به حرفه روزنامه نگاری اش و مستند به مقالات وی شده است . مقالات انتقادی که وی در باره دولت نهم نوشته است، مصداق توهین به رییس جمهوری و تبلیغ علیه نظام شناخته شده است و سردبیری یک وب سایت به نام «خرداد نو »به عنوان مصداق تبانی بر ضد امنیت ملی شناخته شده است.

 

کمپین حمایت از بهمن احمدی امویی همچنین اعلام کرده است که در روز اول خرداد، به مناسیت زاد روز این روزنامه نگار زندانی برنامه هایی را در چند کشور برگزار خواهد کرد.

 

بهمن احمدی امویی از جمله روزنامه‌نگارانی است که پس از انتخابات پرمناقشه ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ دستگیر شد. انتشار شعری حماسی از فردوسی در سایت خرداد نو یکی از اتهامات وی اعلام شد. وی که در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ به همراه همسرش ژیلا بنی یعقوب روزنامه نگار بازداشت شده بود، از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر انقلاب تهران به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است. احمدی امویی با روزنامه‌های جامعه، توس، صبح امروز، نوروز، شرق، وقایع اتفاقیه و سرمایه همکاری داشت.

زندانیان