نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

کمپ بدنام شفق محل جدید نگهداری زنان کارتن‌خواب

5-آوریل-2016

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: کمپ بدنام شفق که پیش تر شاهد مرگ دست کم ۵۳ شهروند معتاد به دلیل سومدیریت و وضعیت بد بهداشتی بود و برای مدتی نیز بسته شده بود، فعالیت خود را مجدد با هدف اسکان دادن به زنان کارتن خواب بدون رفع مشکلات سابق از سر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، فاطمه دانشور صبح امروز در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه شهرداری تهران چندی پیش اقدام به جمع آوری معتادان کارتن‌خواب از جمله زنان کارتن‌خواب کرده بود، گفت: “بارها از شهرداری تهران درخواست کردیم که طرح و برنامه خود را به شورای شهر برای بررسی تقدیم کند تا بحث آماده بودن یا نبودن زیرساخت‌ها و عدم هماهنگی روشن شود و اقدام عجولانه‌ای صورت نگیرد”.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی اقدام به جمع‌آوری معتادان کارتن‌خواب کرد و شهرداری تهران نیز ضمن تجهیز کمپ شفق آن را در اختیار ستاد مبارزه با موادمخدر قرارداد و افزود: “متاسفانه ستاد مبارزه با موادمخدر اقدام نسنجیده‌ای انجام داد و پیمانکار این کمپ را درست انتخاب نکرد”.

رییس کمیته آسیب‌های اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به حضور نگهبانان مرد در کمپ شفق اظهار کرد: “معمولا مردانی در محوطه نگهداری زنان تردد می‌کردند و این در حالی است که زنان روسری بر سر نداشتند و بهداشت عمومی نیز در این کمپ رعایت نمی‌شد”.

دانشور با بیان اینکه شهرداری قرار بود مراکز بهاران را آماده کند، گفت: “مددکاران و وزارت بهداشت دیر به میدان عمل آمدند و نتوانستند به خوبی عمل کنند. به عنوان مثال پزشک وزارتخانه نتوانست باردار بودن برخی زنان را تشخیص دهد و متاسفانه شاهد حضور زنان باردار در شفق هستیم و جالب است که پزشک نتوانسته بارداری زن ۶ ماهه را تشخیص دهد”.

وی با بیان اینکه اردیبهشت‌ماه دستگاه‌های مذکور قرار است گزارش عملکرد خود در این حوزه را ارائه دهند افزود: “شهرداری و دولت نمی‌توانند به خود نمره دهند چراکه مردم باید عملکرد آنان را بررسی کنند و در حوزه زنان در معرض آسیب، نمره خوبی ندارند”.

رییس کمیته آسیب‌های اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه شهرداری در طراحی مددسراها تنها اولویتش تنها مردان معتاد بود و به زنان معتاد توجهی نداشت، گفت: “حالا هم در بحث مراکز، زنان در اولویت قرار ندارند و این در حالی است که چندی پیش دختر ۱۹ ساله‌ای را مجددا در دروازه غار دیدم که به کمپ شفق منتقل شده بود اما در شب عید آنها را مجددا رها کرده و این دختر ۱۹ ساله پس از ۴ ماه پاکی مجددا به مصرف موادمخدر روی آورده بود”.

لازم به یادآوری کمپ شفق به دلیل سومدیریت و مرگ دست کم ۵۳ شهروند در اثر بدرفتاری و عدم رسیدگی پزشکی متاسب مدتی پیش بسته شده بود، این کمپ مجدد با اهدافی مشابه و در سکوت خبری فعالیتش را مجدد آغاز کرده است.

زندانیان