نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

کودک همسری؛ شوهر “رها” دختر یازده ساله در ایلام بازداشت شد

12-فوریه-2019

گروه خبری: کودکان -

سایت نفس در قفس: گزارش ها حاکی است که با دستور دادستان ایلام روز دوشنبه شوهر “رها” دختر یازده ساله ایلامی بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، مردی که رها دختر یازده ساله را به عقد خود درآورده بود، ساعاتی پیش با دستور قضایی بازداشت شد.

در این گزارش آمده است که پیرو انتشار خبری مبنی بر ازدواج یک دختر یازده ساله با مردی حدودا پنجاه ساله در ایلام، دادستانی مرکز این استان به موضوع ورود کرد و با تکلیف به بهزیستی، خواستار حل این واقعه شد. پس از پیگیری‌های مقام قضایی و با دستور خسروی زاد دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ایلام، رهای یازده ساله به بهزیستی تحویل داده شد. ماده ۵۰ قانون حمایت خانواده بیان می‌دارد: هرگاه مردی برخلاف مقررات ماده (۱۰۴۱) قانون مدنی ازدواج کند، به حبس تعزیری محکوم می‌شود.

دادستان ایلام پیش‌تر از صدور حکم جلب برای مرد حدودا ۵۰ ساله که رها را به ازدواج خود درآورده بود، مطابق ماده ۵۰ قانون حمایت خانواده خبر داده بود.

وی با اشاره به تشکیل پرونده قضایی با ورود مدعی العموم، گفته بود: این اقدام بر اساس ماده ۵٠ قانون حمایت خانواده جرم تلقی شده و مرتکبین این اقدام غیرقانونی تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

همچنین بنا به گزارش خبرگزاری ایرنا رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: رها دختر ۱۱ ساله به خانه سلامت بهزیستی ایلام منتقل شده و اکنون خدمات حقوقی، درمانی-روانشناختی و حمایتی به او ارائه می شود.

رضا جعفری افزود: والدین رها چند بار از ایلام به تهران و برعکس مهاجرت کرده‌اند و اکنون در تهران هستند اما رها اکنون در ایلام نگهداری می شود و فقط به شرط فراهم شدن آمادگی های لازم در خانواده به خانواده خود ارجاع داده خواهد شد.

وی اضافه کرد: نگهداری این کودکان در مراکز بهزیستی طولانی مدت نیست. میان مدت و موقتی است اما بازگرداندن آنها به خانواده به شرطی است که خانواده شرایط لازم را داشته باشد چرا که خانواده های آسیب پذیر، آسیب کودک را تشدید می کنند؛ بازگشت موفق و سالم هدف ما است.

برچسب ها:

زندانیان