نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گروه تحقیق در باره حبس‌های خودسرانه سازمان ملل خواهان آزادی خسرو و مسعود کُردپور شد

6-فوریه-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: گروه تحقیق در باره حبس‌های خودسرانه سازمان ملل خواهان آزادی مدافعان حقوق بشر خسرو و مسعود کُردپور دو روزنامه‌نگار زندانی کُرد از حبس خودسرانه شد.

 

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، گروه تحقیق در باره حبس‌های خودسرانه سازمان ملل در ۱۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۲ (۵ فوریه ۲۰۱۴)، در رأیی که در نشست ۲۰ نوامبر ۲۰۱۳ (۲۹ آبان‌ماه ۱۳۹۲) آن به تصویب رسید، خواهان آزادی مدافعان حقوق بشر خسرو و مسعود کُردپور دو روزنامه‌نگار زندانی کُرد از حبس خودسرانه شد.

 

شایان ذکر است گروه تحقیق درباره حبس‌های خودسرانه تحقیقات خود را پیرو فراخوان فوری برنامه نظارت برای حمایت از مدافعان حقوق بشر، در ماه آگوست ۲۰۱۳ (مردادماه ۱۳۹۲) انجام داد و رأی خود را در تاریخ ۴ فوریه ۲۰۱۴ (۱۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۲) به اطلاع برنامه نظارت رسانید. برنامه نظارت برنامه مشترک «فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است.

 

گفتنی است خسرو و مسعود کُردپور دو روزنامه‌نگار زندانی کُرد در آبان‌ماه ۹۲ از سوی دادگاه انقلاب در مجموع به بیش از ۹ سال زندان محکوم شدند. وکیل این دو برادر روزنامه‌نگار کُرد اعلام کرده بود که خسرو کُردپور به ۶ سال زندان و مسعود کُردپور به ۳ سال و نیم حبس محکوم شده است.

 

این دو روزنامه‌نگار که از حدود ۱۰ ماه پیش در بازداشت به سر می‌برند، به اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبر و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی متهم شده بودند.

 

مسعود و خسرو کُردپور از مدیران سایت خبری موکریان هستند که اخبار مناطق کُردنشین ایران را پوشش می‌دهد

زندانیان