نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارشگران بدون مرز ضرب و شتم یک روزنامه‌نگار توسط نادر قاضی‌پور را محکوم کرد

29-آگوست-2016

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: گزارش‌گران بدون مرز (RSF) خشونت علیه احسان بداغی خبرنگار روزنامه ایران بدست نادر قاضی‌پور نماینده مجلس شورای اسلامی را در تاریخ ۷ شهریور ۱۳۹۵ محکوم کرد.

به گزارش وب‌سایت این نهاد بین‌المللی، خبرنگار روزنامه‌ ایران در راهرو مجلس از این نماینده درباره «تأثیر شکل‌گیری فراکسیون آذری‌زبان‌ها بر تقویت شکاف‌های قومیتی» پرسش کرد اما قاضی‌پور چند ضربه مشت به صورت خبرنگار می‌زند و او را کشان کشان به دفتر حراست مجلس می‌برد. شاهدان بسیاری تأیید کرده‌اند قاضی پور در برابر پرسش ساده خبرنگار او را به «ضدانقلاب» و «ضداسلام» متهم کرده بود. ماموران حراست پس از پاک کردن پوشه‌های صوتی خبرنگار و گرفتن تعهدی کتبی برای « عدم تکرار درگیری» او را آزاد می‌کند.

نادر قاضی پور یکی از نمایندگان شهر اورمیه به داشتن رفتار خشونت‌بار معروف است. در اسفند ماه سال گذشته و به هنگام سخنرانی در یکی از کارزارهای انتخاباتی گفته بود «مملکت را به آسانی به د‌ست نیاورد‌ه‌ایم که هر روباه و بچه و کره الاغی را بفرستیم آنجا. مجلس جای کره الاغ نیست! … مجلس جای زنان نیست؛ جای مرد‌ان است. » انتشار ویدئو این سخنان بر روی شبکه اجتماعی موجی از انزجار را به وجود آورد، تا آنجا که بسیاری خواهان رد اعتبارنامه وی در مجلس شدند.

قاضی پور با وجود آنکه در انستاگرام خود از زنان اورمیه عذرخواهی کرد اما « کسانی که جاسوسی کردند و فیلم گرفتند و پخش کردند» را تهدید کرد. چند روز بعد حامد عطایی، روزنامه نگار و مدیرمسئول نشریه آینا نیوز که این ویدئو را پخش کرده بود در خیابان مورد صرب و شتم نزدیکان نماینده قرار گرفت.

زندانیان