نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارشگران ملل متحد روند فزاینده اعدام‌ها در ایران را محکوم کردند

8-می-2015

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: احمد شهید، گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر در ایران و کریستف هینس، گزارش‌گر ویژه‌ی اعدام‌های فراقانونی در سازمان ملل افزایش سریع روند اجرای احکام اعدام را محکوم کردند.

بنا به خبری که سایت کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز ۱۸ اردیبهشت ماه منتشر کرده است، بسیاری از این اعدام‌ها از سوی مقامات رسمی گزارش نشده و اسامی زندانیان اعدامی هم‌چنان نامشخص است.

احمد شهید در همین زمینه تاکید کرده است: «این‌که دولت ایران حتی از اعلام تعداد واقعی اعدام‌های صورت گرفته نیز خودداری می‌کند، نشان از بی‌تفاوتی سنگ‌دلانه‌ای نسبت به شان بشری و قانون بین‌المللی حقوق بشر است.»

بنا به این خبر در فاصله‌ی روزهای ۹ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۵، ۹۸ نفر در ایران اعدام شده‌اند که نشان‌گر متوسط روزانه ۶ اعدام است. بدین ترتیب از ابتدای سال ۲۰۱۵ نیز ۳۴۰ زندانی در ایران اعدام شده‌اند که در میان آنان ۶ زندانی سیاسی و ۷ زن نیز بوده‌اند.

آقای هینس در همین زمینه افزوده است: «افزایش اخیر در تعداد اعدام‌ها هشدار دهنده است. آن هم در حالی که شبهات جدی در رابطه با استانداردهای یک دادگاه عادلانه در میان است.»

وی ادامه داد: «بسیاری از این زندانیان به اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام شده‌اند که مشمول قتل عمد نمی‌شود و در نتیجه در چارچوب ‘جدی‌ترین جرایم’ قرار نمی‌گیرند.»

این گزارش‌گران هم‌چنین خواستار توجه به اعدام‌های در ملاعام شدند. ۱۵ اعدام از ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی در ملاعام به مورد اجرا گذاشته شده است.

این دو گزارش‌گر ویژه‌ی ملل متحد ادامه دادند: «اجرای اعدام در ملاعام تاثیری ضدانسانی بر روی قربانی و شاهدان اعدام دارد که طبیعت خشن، غیرانسانی و پست‌کننده‌ی مجازات اعدام را چندین برابر می‌کند.»

این گزارشگران به طور مشترک از دولت ایران خواستند تا به درخواست تجدید نظر توسط سیستم حقوق بشر سازمان ملل برای توقف اعدام‌ها توجه نشان دهد.

زندانیان