نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارشی از آخرین وضعیت یاسمن آریانی و برگزاری دادگاه تجدیدنظر فرشته طوسی

20-ژوئن-2019

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: وکیل مدافع یاسمن آریانی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق که از فروردین ماه سال جاری در بازداشت و در زندان قرچک ورامین به سر می برد از ارائه درخواست به مراجع قضایی جهت انتقال موکلش به بند سیاسی زندان اوین خبر داد.

به گزارش انصاف نیوز، امروز پنجشنبه ۳۰ خردادماه ۹۸، امیر رئیسیان وکیل مدافع یاسمن آریانی از درخواست وی به مراجع قضایی، جهت انتقال موکلش به زندان اوین خبر داد.

امیر رییسیان گفت: “از نظر من در زندان قرچک وضعیت مناسب نیست و ما درخواست دادیم خانم آریانی را به زندان اوین منتقل کنند، اما فعلا هیچ اتفاقی نیافتاده است”.

وی در خصوص روند رسیدگی به پرونده یاسمن آریانی این گونه شرح می دهد: “اصل ماجرا این است که پرونده‌ ایشان در حال حاضر در دادسرای ارشاد است و این دادسرا طبیعتا به جرایم امنیتی رسیدگی نمی‌کند بلکه موضوع جرایم تحت رسیدگی آن جرایم منافی عفت است”.

رییسیان ادامه داد: “از آن جایی که در پرونده خانم آریانی مساله حجاب مطرح شده است، دادسرای ارشاد به آن رسیدگی می کند. اتفاقی که افتاده این است که این دادسرا از یک طرف موضوع را امنیتی می‌بیند و اجازه‌ حضور وکیل را به ما نمی‌دهد و از طرف دیگر، متهم در اوین و یک زندان مربوط به جرایم امنیتی نگهداری نشده و در زندان عمومی یعنی قرچک و درمیان مجرمین جرایم عادی و البته جرایم خطرناک نگهداری می شود”.

این وکیل دادگستری درباره امنیتی بودن پرونده موکلش اعلام کرد: “ما هنوز چیزی نمی دانیم، به علت این که ادعا می کنند جرم امنیتی است اجازه حضور وکیل نمی دهند، اما اگر جرم امنیتی است متهم باید در بند زندانیان امنیتی نگهداری شود و نه در بند زندانیان قاچاق مواد مخدر، سرقت، قتل و امثالهم و متاسفانه یک سیاست یک بام و دو هوای جدید اتفاق افتاده است”.

از سوی دیگر، رئیسیان درباره موکل دیگرش، فرشته طوسی، فعال سابق دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، از برگزاری دادگاه تجدیدنظر او در روز سه شنبه ۲۸ خرداد خبر داد.

وی ضمن اعلام برگزاری این دادگاه در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر گفت: “فضای دادگاه خوب بود، قضات دفاعیات را شنیدند و امیدواریم”.

زندانیان