نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارشی از ششمین روز اعتراضات مردم استان خوزستان علیه بحران بی‌آبی؛ شلیک مستقیم به مردم و قطع اینترنت

21-جولای-2021

گروه خبری: دسته‌بندی نشده -

نفس در قفس ، ۳۰ تیر ۱۴۰۰:  ششمین روز اعتراضات مردم استان خوزستان از عصر روز سه شنبه ۲۹تیر ۱۴۰۰، در شهرهای ایذه، اهواز سوسنگرد آغاز شد و تا پاسی از شب به محله های مختلف اهواز و شهرهای دیگر این استان از جمله بهبان، دزفول، آبادان، خرمشهر و شادگان گسترش پیدا کرد.

اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم خوزستان با شلیک مستقیم نیروهای ضد شورشی و نیروهای نظامی و انتظامی به خشونت کشیده شد. بنا به منابع محلی حداقل ۵ جوان در شهر ایذه با شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته‌ شدند.

در روزهای پیش نیز شاهد چندین کشته و مجروح از مردم معترض در شهرهای مختلف بودیم که خبر کشته شدن دو تن از این معترضان قاسم خضیری، ۱۷ ساله  اهل کوت عبدالله و مصطفی نعیماوی ۳۰ ساله اهل شادگان توسط مقامات جمهوری اسلامی تایید شده. گزارش‌های تایید نشده حاکی از کشته شدن تعداد بیشتری از معترضان است.

به گزارش «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، اعتراضات مسالمت آمیز مردم در استان خوزستان درششمین  شب (سه شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰)  در تداوم شبهای پیشین با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی مسلح به سمت مردم به خشونت کشیده شد. این اعتراضات از روز پنجشنبه ۲۴ تیر شروع شده و به طور گسترده حداقل در ۲۳ شهر این گسترش پیدا کرده است. بنابه‌ اخبار منتشر شده اینترنت در بخش‌هایی از استان خوزستان با قطعی مواجه شده و شبکه مخابراتی و تلفنی بعضی اپراتور‌ها با اختلال همراه بوده است.

گزارشهای رسیده به « نفس در قفس »، حاکی از آن است که حکومت در شهر دزفول اقدام به قطع اینترنت کرده در حالی که تا پاسی از شب درگیری بین جوانان معترض و نیروهای حکومتی ادامه داشت.

در روز دوم اعتراضات بنا به گزارش‌های تایید شده دو تن از معترضین به نام‌های مصطفی نعیماوی، ۳۰ ساله اهل شادگان و قاسم خضیری، ۱۷ ساله اهل کوت عبدالله، با گلوله جنگی نیروهای امنیتی کشته شدند. گزارشها حاکی از کشته وزخمی شدن تعداد زیادی از معترضین در شب چهارم اعتراضات در سوسنگرد است. همچنین در خرمشهر نیز تعداد زیادی از مردم بازداشت شدند. شب گذشته در ایذه دست کم سه هموطن کشته شدند: هادی بهمنی،  محمد کروشات، فرزاد فریسات، هویت این سه جوان کشته شده است.

گزارشات از بازداشتهای گسترده در استان خوزستان خبر می‌دهد. مرکز حقوق بشر اهواز به نقل از گزارش فعالان مدنی نوشت؛ روز سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰، چهار شهروند عرب از اهالى “رامشیر” به نام‌های امید طوسی، جاسم طوسی، مهدی زغیبی و حسن عموری به همراه تعدادی دیگر از شهروندان عرب بازداشت شده‌اند.

بنا به تصاویر منتشر شده، مردم ایذه با شعار مرگ بر خامنه ای تمام راهها رابسته بودند.در تصاویر منتشر شده کاملا شلیک نیروهای امنیتی به طور مستقیم مشهود است.

در تداوم این اعتراضات مردم تهران در مترو صادقیه اقدام به سر دادن شعار علیه علی خامنه ای و جمهوری اسلامی کردند.

مردم معترض در مترو گلشهر شعار دادند «سپاهی حیا کن، مملکت را رها کن»

روز گذشته تعدادی از فعالان مدنی وزندانیان سیاسی سابق در تهران در حمایت از مردم خوزستان، مقابل وزارت کشور تجمع اعتراصی برگزار کردند که با یورش نیروهای انتظامی برای چند ساعاتی بازداشت و سپس آزاد شدند. از جمله این فعالین نرگس میحدی ، جعفر عظیم زاده، آرش صادقی بودند.

اظهارات ضد و نقیض مقامات جمهوری اسلامی

علیرغم کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم در این اعتراضات، استاندار خوزستان گفته است باید برای رفع دغدغه‌های عمومی «شبانه‌روزی تلاش کنیم.» یک مقام امنیتی استان نیز گفته رساندن آب آشامیدنی به برخی مناطق استان «۱۰ تا ۱۵ روز دیگر» طول می‌کشد.

به گزارش ایسنا، قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان، روز ۲۶ تیر گفت که هرچند لوله‌کشی آب در برخی مناطق انجام شده، اما به دلایلی چون خشک شدن چاه، فرسودگی شبکه، و یا نقص فنی تأسیسات، لوله‌کشی‌ها به آب‌رسانی منجر نشده و این استان با مشکل آب آشامیدنی روبه‌رو است.

روز گذشته نیز حسن روحانی کشاورزان را عامل خشکسالی اعلام کرده و گفت: « مردم خوزستان علیرغم اینکه توصیه ما این بوده که در آنجا برنج‌کاری نشود اما سال‌هاست برنج کاری هم انجام می‌دهند که خود آن هم مزید بر علت شده و همه اینها دست به دست هم داده و مردم در سختی قرار گرفتند»

حمایتهای بین المللی:

خبرگزاری رویترز در گزارشی دربارە اعتراضات قیام خوزستان که شب گذشته به شهرهای دیگر نیز کشیده شده نوشتە است:  اعتراضات خیابانی به‌دلیل کمبود آب در جنوب غربی ایران برای ششمین شب در روز سه‌شنبه در میان افزایش خشونت ها ادامه داشت، و این در حالی بود که بر اساس فیلمهای منتشر شده در چهارشنبه در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خبری ایران، ساکنان تهران پایتخت نیز شعارهای ضددولتی سر دادند.

چندین فیلم بارگذاری شده توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی به استفاده از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان متوسل شده‌اند.

توییت سناتور مارکو روبیو بە زبان فارسی: ملت ایران خواهان رهایی از رژیم حاکم در تهران هستند. سناتور روبیو استفاده وحشیانه از زور برای متفرق کردن معترضین صلح‌طلب توسط رژیم را محکوم می‌کند. آمریکا به جای مذاکره با این رژیم شیطانی باید از معترضین حمایت کند.

 

حمایت‌های داخلی

تاکنون محسن چاوشی خواننده پاپ، مهدی رحمتی، یحیی گل‌محمدی مربی های فوتبال و وریا غفوری، سید جلال حسینی فوتبالیست های باشگاه های ایران با انتشار تصاویری در صفحه های شخصی خود از مردم خوزستان حمایت کرده و خواهان توجه مسئولان به مشکلات آنان شدند.

دوشنبه ۲۸ تیر بیش از ۱۰۰ مستندساز از این اعتراضات حمایت کرده بودند و پیش از این نیز کانون مدافعال حقوق بشر نیز طی بیانیه‌ای سرکوب معترضان را محکوم کردند

مازیار زارع، سرمربی تیم فوتبال ملوان بندرانزلی، محمد نوری زاد، فعال مدنی محبوس در زندان اوین که هم اکنون در مرخصی درمانی به سر میبرد، عادل فردوسی‌پور از جمله کسانی هستند که از اعتراضات مردم خوزستان حمایت کرده‌اند.
احمدرضا عابدزاده مربی کنونی و ملی‌پوش سابق فوتبال ایران با انتشار تصویری در صفحه حساب اینستاگرام خود نوشت: “مردم خوزستان آب ندارن ، به داد این مردم برسید.”

امروز بازیکنان فوتبال فولاد خوزستان با یک حرکت نمادین از اعتراضات مردم خوزستان حمایت کردند.

لیگ حقوق بشر زندانیان ایران ضمن حمایت از اعتراضات مسالمت آمیز مردم خوزستان، برخورد سرکوب‌گرانه همراه با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی  به مردم را  محکوم می کند.از جوامع بین‌الملی درخواست دارد که برای روشن شدن تعداد و وضعیت بازداشت شدگان روزهای اخیر اعتراضات این استان اقدام فوری کرده و حکومت ایران را به قطع روند سرکوب و آزاد سازی بازداشت شدگان مجبور کنند.

 

زندانیان