نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارشی از وضعیت زندانیان سیاسی بیمار در زندان رجایی‌شهر کرج

8-ژوئن-2014

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: در حال حاضر تعداد کثیری از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های مختلف کشور از بیماری‌های مختلف رنج می‌برند و عدم ارائه‌ی درمان مناسب به این زندانیان تبدیل به یک «روش متداول» در زندان‌های ایران شده است.

برخی از این زندانیان پیش از بازداشت بیمار بوده‌اند و برخی نیز پس از بازداشت و در زندان به بیماری‌های مختلف دچار شده‌اند اما در هر دو حالت وضعیت آنان به دلیل عدم دسترسی به درمان مناسب و به موقع اغلب به وخامت گراییده و برخی حتی با خطر از دست دادن جان خود و یا آسیب جدی جسمانی روبه‌رو هستند.

در میان زندان‌های مختلف ایران، زندان رجایی‌شهر کرج با بیش از ۹۰ زندانی سیاسی و عقیدتی در سالن ۱۲ بند ۴ یکی از پرجمعیت‌ترین زندان‌های کشور به لحاظ حضور زندانیان سیاسی و عقیدتی است. این تعداد علاوه بر ۹۰ زندانی عقیدتی اهل سنت است که در سالن ۱۰ همین بند نگه‌داری می‌شوند.

سایت نفس در قفس لیستی از زندانیان سیاسی و عقیدتی بیمار محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج و آخرین وضعیت آنان تهیه کرده است که در زیر آن را می‌خوانید:

 

۱- حسن طفاح: ۸۵ ساله، در سال ۱۳۸۷ بازداشت و به اتهام قدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و محاربه از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۱۵ سال زندان محکوم شد. وی مبتلا به سرطان خون است. منابع مطلع در خصوص وضعیت وی هشدار داده و به «نفس در قفس» گفتند که وی در صورتی که حتی یک روز نیز داروهای خود را مصرف نکند، جانش را از دست خواهد داد. وی در ۲۴ اردیبهشت امسال به بیمارستان منتقل شد اما بدون هیچ‌گونه درمان و تنها پس از یک شب به زندان بازگردانده شد.

۲- رسول بداقی: ۴۶ ساله، در دهم شهریور ماه ۱۳۸۸ پس از احضار به اداره آموزش و پرورش اسلامشهر بازداشت و بعدتر در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و تبانی و تجمع به قصد برهم زدن امنیت ملی به ۶ سال حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شد.وی از دیسک گردن و سردرد شدید رنج می‌برد و مسولان تاکنون با درمان و مرخصی وی مخالفت کرده‌اند.

۳- خالد حردانی: وی به اتهام هواپیماربایی به حبس ابد محکوم شده و اکنون ۱۴ سال است که در زندان به سر می‌برد. او مبتلا به زخم معده‌ی پیشرفته است. در حالی که بهداری زندان از ۱۸ ماه قبل نیاز وی را به بستری شدن تایید کرده است، هم‌چنان با اعزم‌اش موافقت نمی‌شود.

۴- صالح کهندل: وی محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس به اتهام هواداری از یک گروه معاند نظام بوده و تاکنون بیش از ۷ سال را در حبس سپری کرده است. کهندل مبتلا به نوعی از سرطان خون بوده و مسولان زندان با آزمایش‌های تخصصی در خارج از زندان برای تشخیص و درمان قطعی بیماری وی مخالفت می‌کنند.

۵- محمد نظری: وی به اتهام هواداری از حزب دموکرات کردستان ایران محکوم به حبس ابد بوده و ۲۱ سال را در زندان سپری کرده است. نظری از ضعف جسمانی شدید و مقاومت در مقابل درمان رنج می‌برد. وی مشکوک به ابتلا به تومور مغزی است که از اعزام وی به بیمارستان برای تشخیص بیماری‌اش جلوگیری به عمل می‌آید.

۶- امان‌الله مستقیم: وی از هم‌کاران موسسه‌ی علمی بهاییان ایران بوده و به تحمل ۵ سال زندان محکوم شده است. مهندس مستقیم سابقه‌ی عمل جراحی قلب باز (بای‌پس) داشته و از نارسایی شدید قلبی رنج می‌برد.

۷ – فرهاد صدقی: او نیز از هم‌کاران موسسه‌ی علمی بهاییان ایران و محکوم به تحمل ۴ سال زندان است. کلیه‌ی وی سنگ‌ساز بوده و بایستی مورد عمل جراحی قرار گیرد. وی هم‌چنین از مشکلات پروستات و کیسه‌ی صفرا رنج نیز می‌برد و علی‌رغم تایید بهداری زندان، مسولان از اعزام‌ وی به بیمارستان جلوگیری می‌کنند.

۸ – فواد مقدم: وی از اساتید دانش‌گاه آنلاین بهاییان بوده و محکوم به تحمل ۵ سال حبس است. فواد مقدم از دیسک گردن و کمر و نارسایی قلبی رنج برده و سابقه‌ی عمل جراحی لاپراتومی را دارد. یک منبع مطلع وضعیت وی را فوق‌العاده خطرناک توصیف کرده و گفت که وی در صورت عدم رسیدگی ممکن است جان خود را از دست بدهد.

۹- ماشاالله حائری: ۵۸ ساله، وی به اتهام ارتباط با گروه‌های معاند نظام محکوم به ۱۵ سال حبس شده است. ماشاالله حائری از بیماری قلبی پیشرفته رنج برده و یک بار نیز در زندان دچار سکته‌ی ناقص مغزی شده است. وی آخرین بار پس از آن‌که در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ در زندان به کما رفت به بیمارستان منتقل شده و بدون درمان کامل به زندان بازگردانده شد.

۱۰- محمد بنازاده امیرخیزی: ۶۳ ساله، وی محکوم به تحمل ۵ سال حبس به اتهام ارتباط با گروه‌های معاند نظام بوده و از بیماری قلبی و نارسایی پروستات رنج برده و مبتلا به قند و چربی خون نیز هست. مسولان زندان بارها در اعزام وی به مراکز درمانی کارشکنی کرده‌اند و وی تاکنون خدمات درمانی مورد نیاز را دریافت نکرده است.

۱۱- سعید رضایی: وی یکی از ۷ مدیر سابق جامعه‌ی بهاییان ایران بوده و محکوم به تحمل ۲۰ سال زندان است. سعید رضایی از بیماری گوارشی و نارسایی قلبی رنج برده و احتمالا نیاز به عمل جراحی قلب خواهد داشت.

۱۲- کریم معروف عزیز: وی از اتباع عراقی و محکوم به حبس ابد بوده و تاکنون ۱۷ سال را در زندان سپری کرده است. او از نارسایی کلیه، کبد و کیسه‌ی صفرا رنج می‌برد. کریم معروف عزیز در بهمن ماه ۱۳۹۲ تحت عمل جراحی آپاندیس قرار گرفت که حال وی به دلیل بازگرداندن زودهنگام به زندان به وخامت گراییده است.

۱۳- حنیف نعیمی: وی از شهروندان بهایی بوده و تاکنون سابقه‌ی چندین بار سنکوب را داشته است. او هم‌اکنون در بیمارستان و تحت درمان است.

۱۴- کیوان صمیمی: فعال ملی – مذهبی، محکوم به تحمل ۵ سال حبس بوده و از نارسایی شدید کبد و قلب رنج می‌برد. وی در تاریخ ۵ خرداد ماه ۱۳۹۳ به طور ناگهانی از بیمارستان شریعتی تهران به زندان رجایی‌شهر کرج بازگردانده شده و هم‌اکنون در وضعیت نگران‌کننده‌ای به سر می‌برد.

۱۵- حشمت‌الله طبرزدی: وی دبیر جبهه دمکراتیک ایران است و سابقه چندین بازداشت و بیش از ۱۰ سال زندان را در پرونده‌ی خود دارد؛ وی در ظهر روز ۷ دی‌ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به ۹ سال زندان محکوم گردید. طبرزدی از بیماری قند پیشرفته رنج می‌برد.

۱۶- کوروش ضیایی: وی نیز از شهروندان بهایی دربند بوده و از ساییدگی مهره‌های کمر رنج می‌برد. کوروش ضیایی سابقه‌ی عمل جراحی دیسک کمر را نیز دارد.

۱۷- سعید عابدینی: کشیش ایرانی – آمریکایی و محکوم به تحمل ۸ سال زندان است. وی تحت عمل جراحی معده و کیسه‌ی صفرا قرار گرفته و مبتلا به گرفتگی مجاری ادرار است. سعید عابدینی در حالی که بیش از ۲ ماه را در بیمارستان بستری بود در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ پس از ضرب و شتم توسط ماموران به زندان رجایی‌شهر کرج بازگردانده شد. وی در اثر ضربات شوک الکتریکی دچار خون‌ریزی داخلی شده است. گفتنی است مادر وی نیز در بیمارستان مورد ضرب و شتم و توهین ماموران قرار گرفت.

۱۸- سیدمحمد سیف‌زاده: وی وکیل دادگستری و از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر بوده که در مجموع به ۸ سال زندان محکوم شده است. او از نارسایی قلبی، کلیه، کولیت روده، کبد، دیسک و سیاتیک رنج برده و آخرین بار در تاریخ ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۳ بر اثر عارضه‌ی قلبی به بیمارستان منتقل شد.

۱۹- سراج سبحانی: وی از شهروندان بهایی بوده و محکوم به تحمل ۵ سال زندان شده است. او از بیماری قلبی پیشرفته، نارسایی دستگاه گوارشی و زخم معده رنج می‌برد. این در حالی است که وی ۶۷ ساله بوده و به دلیل کهولت سنی در وضعیت خطرناکی قرار گرفته است.

۲۰- بهروز عیسی‌پور: وی از نظامیان سابق بوده و محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس است. او از بیماری قلبی و فشار خون بالا رنج برده و بدن‌اش مقاوم به درمان است. گفتنی است، هم‌اکنون کم‌تر از ۱ ماه از مدت حبس وی باقی مانده است.

۲۱- زانیار مرادی: وی به اتهام قتل امام جمعه‌ی مریوان به اعدام محکوم شده است. زانیار مرادی از دیسک شدید کمر رنج می‌برد و تاکنون یک بار نیز تحت عمل جراحی قرار گرفته است. با این وجود مسولان زندان بارها در روند درمان و اعزام وی به بیمارستان کارشکنی کرده‌اند. یک منبع مطلع در همین خصوص به گزارش‌گر «نفس در قفس» گفت که مسولان زندان در مقابل اعتراض وی به این کارشکنی‌ها اغلب پاسخ می‌دهند که «تو اعدام خواهی شد و نیازی به درمان نداری!»

۲۲- فرهاد فهندژ: وی از شهروندان بهایی ساکن گرگان بوده و محکوم به تحمل ۱۰ سال زندان است. فرهاد فهندژ از ضعف شدید جسمانی و افسردگی مزمن رنج می‌برد. علاوه بر این بدن وی در هنگام بیماری در مقابل درمان مقاومت داشته و به همین دلیل او در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد.

۲۳- مهدی محمودیان: وی به دلیل اطلاع‌رسانی در خصوص وقایع بازداشت‌گاه کهریزک به تحمل ۵ سال زندان محکوم شده و از زخم معده رنج می‌برد.

۲۴- رضا شهابی: عضو هیات مدیره‌ی سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، محکوم به تحمل ۶ سال زندان است. وی در تاریخ ۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۳ از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شده و هم‌اکنون در اعتراض به این انتقال در اعتصاب غذا به سر می‌برد. او از ناراحتی شدید ستون فقرات رنج می‌برد و پزشکان اعلام کرده‌اند در صورت عدم درمان تخصصی در خارج از زندان سمت چپ بدن وی فلج خواهد شد. رضا شهابی هم‌چنین مبتلا به فشار خون بالا نیز هست.

۲۵- اصغر قطان: ۶۰ ساله و به اتهام هواداری از یک گروه معاند نظام به ۵ سال زندان محکوم شده است. وی نیز به هم‌راه رضا شهابی و ۵ زندانی دیگر در تاریخ ۱۱ خرداد ماه جاری به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شد. اصغر قطان مبتلا به سرطان بوده و علاوه بر آن از بیماریهاى قلبى، تومور معده، آب مروارید چشم، میگرن، کم خونى، پروستات و کبد نیز رنج برده و نیاز به چند عمل جراحی فوری دارد.

۲۶- اسدالله هادی: وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی به ۵ سال زندان محکوم شده است. اسدالله هادی در زمستان سال ۱۳۹۱ تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته و هم‌اکنون در وضعیت وخیمی به سر می‌برد. وی از جمله زندانیانی است که در جریان حمله‌ی نیروهای امنیتی به بند ۳۵۰ زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفته و گزارش‌ها از وخامت حال وی خبر می‌داد. این زندانی سیاسی نیز در تاریخ ۱۱ خرداد ماه به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شده است.

زندانیان