نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارشی از چهارمین روز از اعتراضات خونین مردم سیستان و بلوچستان

26-فوریه-2021

گروه خبری: اقلیت های قومی -

نفس در قفس، ۸ اسفند ۱۳۹۹: روز گذشته ۷ اسفند ۱۳۹۹، اعتراضات مردم سیستان و بلوچستان در شهرهای مختلف این استان نسبت به کشتار سوخت‌بران شهر سراوان توسط نیروهای امنیتی سپاه برای چهارمین روز متوالی ادامه داشت.

 

به گزارش «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، اعتراضات مردم سیستان و بلوچستان که با دخالت نیروهای امنیتی سپاه از روز اول به خشونت کشیده شده است همچنان در شهرهای مختلف این استان از جمله سراوان، قلعه بید، شوروی، دزاپ، سرجنگل، جکیگور، ایرانشهر و زاهدان ادامه دارد. روز جاری مردم در شهرهای مختلف با بستن مغازه‌ها ومحل کسب کار خود دست به اعتصاب عمومی ‌زدند.

روز دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹، در پی اعتراض سوختبران نسبت به بسته شدن مرزها، نیروهای سپاه پاسداران با گشودن آتش به سمت این شهروندان بلوچ باعث کشته شدن دست کم ۱۰ نفر و مجروح شدن ۵ تن از سوختبران شد.

در روز ۵ اسفند ۱۳۹۹، مردم سراوان در مقابل فرمانداری تجمع اعتراضی برگزار کردند. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن جمعیت حاضر در تجمع، با گلوله های ساچمه ای و مشکی به سمت معترضان تیراندازی کرده‌اند.

به‌دنبال تیراندازی ماموران امنیتی،معترضان نیز در واکنش به تیراندازی ها، ساختمان فرمانداری سراوان را تسخیر کرده‌اند.

به گفته کمپین قعالین بلوچ «پس از تسخیر فرمانداری، درگیری ها به داخل خیابان های سراوان کشیده شده و معترضان خودروهای ماموران کلانتری را پس از توقیف به آتش کشیدند.»

با تیراندازی ماموران امنیتی به سمت معترضان و پرتاب گاز اشک آور، شماری از شهروندان زخمی شدند.

اعتراضات در استان سیستان و بلوچستان روز چهارشنبه ۶ اسفند ادامه داشت که خبرگزاری های محلی از کشته شدن دو تن از معترضین از جمله یک نوجوان ۱۳ ساله در روستای شورو زاهدان به دست نیروهای نظامی خبر دادند.

هویت این افراد کشته شده حسن محمدزهی، ۱۳ ساله فرزند نیازمحمد و محمدصالح معتقدی، عنوان شده است.

کمپین فعالین بلوچ از بازداشت تعداد زیادی از معترضین خبر داده و هویت ۳ تن از این افراد را محمد شهرسان زهی، فرزند کاهم داد، عزیز شهرسان زهی، ۱۶ ساله، فرزند لهداد، اهل شهرستان مهرستان و محمد درزاده، فرزند عبدالغفور، ساکن روستای دزک از توابع شهرستان سراوان عنوان کرده است.

فیلمهای منتشر شده در فضای مجازی نشان از شلیک مستقیم نیروهای امنیتی و نظامی به مردم معترض دارد.

بر اساس فیلمهای منتشر شده روز چهارشنبه ۶ اسفند در سومین روز اعتراضات، نیروهای تک تیرانداز از پشت بام پاسگاه کورین زاهدان به سمت مردم شلیک کرده‌اند.

همچنان به دلیل وضعیت امنیتی و ایجاد اخلال در اینترنت استان سیستان وبلوچستان از شمار تعداد بازداشت شدگان و کشته و مجروح شدگان اطلاعی در دست نیست.

روز پنجشنبه ۷ اسفند۹۹ نیز مردم مناطق مختلف زاهدان با برگزاری تجمعات و آتش زدن لاستیک در خیابانها به اعتراضات خود ادامه دادند.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از به پرواز درآوردن چندین بالگرد در منطقه قلعه بید و شوروی زاهدان توسط نیروهای امنیتی سپاه، است. در همین حین نیروهای امنیتی با گلوله‌های ساچمه‌ای و گاز اشک آور به مردم معترض حمله کرده اند.

همچنین خبرها از منطقه سیستان و بلوچستان نشان دهنده ادامه تجمعات در نزدیکی سراوان است. شهروندان فضا را ملتهب توصیف کرده اند و اینترنت مناطق به طور کامل قطه شده است.

در یک خبر دیگر از اعزام ده‌ها دستگاه خوردو نیروهای نظامی و امنیتی از اصفهان به سمت زاهدان خبر‌داده ‌اند. این درحالی است که استاندار سیستان و بلوچستان با ناچیز شمردن تعداد کشته شدگان امروز اعلام کرده است.: “قتل عامی صورت نگرفته؛ فقط سه نفر کشته شدند!”

و ی مدعی شد: “نوع فضاسازی در رسانه‌های بیگانه در حوادث اخیر سیستان و بلوچستان به گونه‌ای بود که انگار یک قتل عامی اتفاق افتاده، در حالیکه از سه نفری که طی این حوادث کشته شدند، ۲ نفر در پاکستان و تنها یک نفر در داخل منطقه بوده است”.

احمدعلی موهبتی همچنین مدعی شد: “سیستان و بلوچستان هم‌اینک در شرایط امنیتی بسیار خوبی بسر می‌برد”.

این سخنان در حالی مطرح می شود که روز دوشنبه ۴ اسفند، اعتراضات مردمی نسبت به انسداد مسیر تردد گروهی از سوختبران توسط نیروهای مرزبانی منجر به تیراندازی نیروهای نظامی و کشته شدن دستکم ۱۰ سوختبر و زخمی شدن ۵ تن دیگر شد.

 

گزارش ها حاکی از آن است که اینترنت در بسیاری از نقاط این استان دچار اختلال و قطعی شده است.

عفوبین‌الملل با انتشار توئیتی نوشت: فیلم‌ها و گزارش‌های نگران کننده‌ای از داخل ایران به دست آمده است که نشان می‌دهد نیروهای امنیتی ایران در ۲۲فوریه تعدادی از باربران سوخت را در استان سیستان و بلوچستان تیراندازی و کشته‌اند. عفو بین‌الملل در حال بررسی شرایط پیرامون این حادثه است.

 

زندانیان