نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارش جامع از وضعیت زندانیان سیاسی در سالن ۱۰ بند ۴ زندان رجایی‌شهر کرج / قسمت اول

17-آگوست-2019

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: زندانیان سیاسی محبوس در سالن ۱۰ بند ۴ زندان رجایی‌شهر کرج در سال‌های اخیر هدف فشارهای فراوانی از سوی مسولان زندان و مقامات قضایی قرار گرفته‌اند.

پس از انتقال اجباری و خشونت‌آمیز زندانیان سیاسی در زندان رجایی‌شهر کرج به سالن ۱۰ بند ۴ در ۸ مرداد ماه ۱۳۹۶، این زندانیان تحت فشارهای مضاعف از سوی مقامات قضایی و زندان قرار گرفته‌اند.

سایت «نفس در قفس» در نظر دارد در گزارش‌هایی از وضعیت زندانیان سیاسی محبوس در این بند، قسمتی از این فشارها را به اطلاع افکار عمومی برساند.

در اولین گزارش از این سری گزارش‌ها، فهرستی از تضییقاتی که مسولان زندان به زندانیان سیاسی سالن ۱۰ بند ۴ این زندان اعمال می‌کنند، در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد:

۱. حبس زندانیان در محیط‌های محدودتر و سلب امکان تحرک از آنان.

۲. ایجاد فضاهای تاریک‌تر، بستن پنجره‌ها، و نصب چند لایه صفحه‌ی فلزی روی روزنه‌های هواکش

۳. هواخوری بسیار محدود ۲ تا ۳ ساعته حتی برای زندانیان با حبس بالای ۱۰ سال.

۴. محدود کردن شدید درمان پزشکی.

۵. محدودیت شدید برای استفاده از داروهای ضروری حتی با هزینه زندانیان.

۶. جلوگیری مطلق از هرگونه استفاده از کتاب و روزنامه.

۷. ایزوله کردن کامل زندانیان سیاسی از بقیه زندانیان

۸. محروم کردن زندانیان سیاسی از کم‌ترین امکان ورزشی حتی با هزینه زندانیان، محرومیت از هر امکان زندان حتی کتابخانه و یا خیاطی.

۹. وارد کردن زندانیان سیاسی در بندهای عادی تا نداشتن بند سیاسی موید نداشتن زندانی سیاسی باشد، و از طرفی تحت فشار و تهدید قرار دادن زندانیان سیاسی که در نامه‌ها حق ندارید عنوان اتهامی را سیاسی بنویسید وگرنه رسیدگی نمی‌شود.

۱۰. تخریب زندانیان با تلفن‌های مخصوص که هر سه دقیقه به طور خودکار اعلام می‌کند که تلفن کننده مجرم و زندانی است که روحیه‌ی دو طرف را تخریب و چند ثانیه از تلفن محدود را هدر می‌دهد.

۱۱. تلفن‌ها هر سه دقیقه یک بار به صورت اتوماتیک قطع می‌شوند.

۱۲. محروم کردن زندانیان سیاسی از داشتن حتی یک تخت تا حتی برای ساعاتی هم برای خوابیدن فضای خصوصی نداشته باشند.

۱۳. نصب دوربین‌های مداربسته در تمام نقاط بند حتی در حمام و سرویس بهداشتی و نظارت مستمر و ۲۴ ساعته بر زندانیان. ماموران زندان به محض دیدن روزنامه، مطالعه و نوشتن یادداشت برای بازرسی وارد بند می‌شوند.

۱۴. بازرسی‌های بدنی شدید با هتک حرمت و کرامت انسانی هم از زندانیان سیاسی و به خصوص خانواده‌های آنان و محدودیت شدید زندانیان سیاسی در زمان ملاقات که در طول ۲۰ دقیقه ملاقات مسئول سالن ملاقات با یک صندلی نزدیک ملاقات کننده می‌نشیند و به صحبت‌های آنان گوش می‌دهد.

۱۵. شرایط کابین ملاقات‌ها به لحاظ بهداشتی کثیف بوده، کثیف بودن شیشه‌های ملاقات کابینی، صدای پارازیت مستمر در گوشی تلفن کابین‌ها و بعضا قطع بودن گوشی‌ها.

۱۶. احضارهای خودسرانه و ناگهانی زندانیان تنها لحظاتی قبل بدون این که حتی علت و محلی که باید اعزام شود را به زندانی بگویند.

۱۷. اطلاع نداشتن از پرونده، عدم دسترسی به پرونده، نداشتن وکیل منتخب زندانی، اهانت و توهین به متهم در جلسه‌ی محاکمه.

۱۸. ارائه‌ی مواد غذایی بسیار محدود توسط فروشگاه‌ها در عین پایین بودن کیفیت و کمیت غذای زندان. ممنوعیت مطلق ورود سبزی و مواد پروتئینی و محدودیت ورود میوه.

۱۹. وادار کردن زندانیان به تهیه حتی وسیله سرمایشی وگرمایشی به هزینه خودشان و خارج کردن آن‌ها از بند در پایان فصول.

۲۰. جمعی کردن مجازات توسط سازمان زندان‌ها. بدین صورت که علی رغم اصل «فردیت مجازات» کم‌ترین تخلف هر زندانی در هرجای ایران، به شکل قانون درهمه‌ی زندان‌ها کلیه زندانیان از حق خود محروم می‌کند. مثلا تخلف یک زندانی در سالن ملاقات منجر به قطع کردن ملاقات‌ها یا حداقل محدودیت شدید برای همه‌ی خانواده‌های زندانیان دیگر و خود زندانیان می‌شود.

زندانیان