نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارش سالیانه عفو بین الملل در خصوص وضعیت ایران: وضعیت حقوق بشر در ایران به شدت رو به وخامت رفت

19-فوریه-2020

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: روز گذشته سه شنبه ۲۹بهمن ۹۸، عفو بین الملل گزارش سالیانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را منتشر کرد.
به گزارش «نفس در قفس»، بر طبق گزارش عفو بین الملل وضعیت حقوق بشر در ایران به شدت رو وخامت رفته و مقامات کشورحق آزادی بیان، آزادی تشکل و آزادی تجمع را به شدت سرکوب کردند در گزارش جدید عفو بین الملل با اشاره به اعتراضات خونین آبان ۹۸ و استفاده گلوله های جنگی از طرف نیروهای امنیتی تصریح شده: « نیروهای امنیتی از شیوه های مرگبار برای سرکوب اعتراضات استفاده کرده، صدها نفر را کشته و هزاران معترض را به شکل خودسرانه و بدون رعایت موازین قانونی بازداشت کردند.»
هم چنین در بیانیه عفو بین الملل به بازداشتهای گسترده اشاره شده و گفته شده: «مقامات و مسئولان بیش از ۲۰۰مدافع حقوق بشر را به شکل خودسرانه در بازداشت نگه داشته و در بسیاری
موارد آنان را به تحمل حبس و شلاق محکوم کردند.»
عفو بین الملل با اشاره به قوانین زن ستیزانه جمهوری اسلامی سرکوب مدافعان حقوق زنان را محکوم کرد.
در ادامه ی این گزارش به تبعیض و شکنجه و اعدام های گسترده اشاره شده :«شکنجه و سایر رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی یا ترذیلی، از جمله از طریق سلب دسترسی به مراقبتهای پزشکی، همچنان به شکل گسترده و سازمانیافته و همراه با مصونیت اعمال شد. مجازاتهای بیرحمانه، غیرانسانی و ترذیلی به اجرا گذاشته شد. تعداد زیادی اعدام شدند و در میان آنها کسانی بودند که در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشتند. احکام اعدام بعضاً در ملأ عام اجرا شد. حق برخورداری از محاکمه ی عادلانه به طور سازمانیافته نقض شد.»
همچنین عفو بین الملل با اشاره به کشتار دهه ۱۳۶۰ آن را جنایت علیه بشریت توصیف کرده و اعلام کرد که مقامات جمهوری اسلامی «مقامات و مسئولان با پنهانکاری در مورد سرنوشت و محل دفن چندین هزار مخالف و دگراندیش سیاسی که به طور مخفیانه در دهه ی۱۳۶۰در ابعاد گسترده و » ناپدیدسازی قهری « اعدام شدند، به ارتکاب جرم سازمانیافته ادامه دادند که مصداق جنایت علیه بشریت است»
در این گزارش هم چنین به برخوردهای ضد انسانی با کارگران معترض، فعالان کارگری و روزنامه نگاران و اقلیتهای مذهبی اشاره شده است.

زندانیان