نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارش ماهیانه نقض حقوق بشر در ایران

21-آوریل-2021

گروه خبری: آزادی بیان - اعدام - زنان - زندانیان -

در فروردین ۱۴۰۰:

.اعدام  دست کم ۱۸ زندانی در فروردین ۱۴۰۰ و صدور ۷ حکم اعدام

.بازداشت حداقل ۱۳۵ فعال مدنی و سیاسی و فعال مجازی

.محکومیت ۳۶ فعال سیاسی و عقیدتی به ۱۳۴سال و ۹ ماه حبس در دادگاه‌های بدوی و تجدید‌نظر

.صدور حداقل ۴۱۰ ضربه شلاق

.اجرای ۷۴ ضربه شلاق برای یک فعال زنان 

نفس در قفس، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰: از آغاز سال جدید، علیرغم گسترش و اوج پاندمی کرونا در ایران و در زندانهای مختلف کشور، نقض گسترده حقوق بشر اعدام زندانیان در زندانهای مختلف، صدور احکام زندان و شلاق و بازداشت فعالین  همچنان ادامه داشته است. این درحالی است که مقامات سازمان زندانها اقدامی برای مصون نگه‌داشتن زندانیان از پاندمی کرون انجام نداده و با انتقال زندانیان به محیط‌های خطرناک  از جمله دادگاه و بندهای شلوغ آنها را در معرض ابتلا قرار داده‌اند.

حداقل ۴ زندانی سیاسی از شروع سال به زندانهای مختلف تبعید شدند، اسماعیل عبدی، امیرسالار داوودی، سعید اقبالی و عبدالرسول مرتضوی از جمله زندانیان سیاسی هستند که به زندانهای کرج و مکان نامعلوم تبعید شده‌اند.

بنا به گزارش مرکز آمار لیگ حقوق بشر زندانیان ایران دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، دست‌کم ۱۸ زندانی در زندانهای مختلف را از راه چوبه‌دار اعدام کرده است. هم‌چنین در طول یکماه ۷ حکم اعدام صادر و حکم اعدام دو زندانی در دیوان عالی کشور تایید شده است. دست‌کم ۱۳۵ شهروند به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

همچنین طبق این گزارش ۳۶ فعال سیاسی و عقیدتی ، مجموعا به ۱۳۴ سال و ۹ ماه حبس تعزیری در دادگاه بدوی و تجدید نظر محکوم شدند.

برای ۶ زندانی، ۴۱۰ ضربه شلاق صادر شده است و ۸ زندانی دیگر نیز به  تعداد اعلام نشده ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

مقامات زندان قرچک ورامین روز دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰، حکم ۷۴ ضربه شلاق برای زندانی سیاسی زهره سرو را در حالی اجرا کردند که پیشتر این حکم به جزای نقدی تبدیل شده و پس از الصاق فیش واریزی، این پرونده مختومه اعلام شده بود و اعطای مرخصی به این زندانی سیاسی را منوط به اجرای حکم نقض شده شلاق کردند.

به گزارش«نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، روز ۱۵ فروردین اولین روز بعد از تعطیلات سال نو، مقامات جمهوری اسلامی اقدام به اعدام دسته‌جمعی ۳ زندانی متهم به حمل مواد مخدر در زندان ارومیه کردند.

در طول یکماه اول سال ۱۲ زندانی، معادل ۶۷ درصد، به اتهام حمل مواد مخدر اعدام شده‌اند. این درحالی است که در قانون جدید جرائم مربوط به مواد مخدر، اصلاح سال ۱۳۹۶، صدور حکم اعدام برای متهمین حمل مواد مخدر به طور اخص محدود شده و به طور عام یک درجه تخفیف در برخی از موارد پیش‌بینی شده بود.

 

در میان شهرهای ایران، ارومیه بالاترین تعداد اعدام را به خود اختصاص داده است. ۸ زندانی عمدتا متهم به «حمل مواد مخدر» طی ۲۰ روز آخر ماه فروردین در این زندان اعدام شده‌اند.

 

زندانهای بابل، اصفهان، بیرجند، تایباد، زنجان، سبزوار، شیراز، قزوین و گنبدکاووس دیگر زندانهایی است که در آنها ۱۰ زندانی دیگر اعدام شدند.

از میان ۱۸ زندانی اعدام شده تنها دو مورد در رسانه‌های حکومتی قید شده، ۱۶ مورد دیگر پنهانی در زندانهای مختلف اجرا شده است که توسط فعالین حقوق بشر ثبت شده است.

در ۳۰ روز گذشته حکم دو متهم در اردبیل که پیشتر در یک پرونده مشترک از بابت اتهام قتل یکی به ۴ بار اعدام و دیگری به ۲ بار اعدام محکوم شده بودند، در دیوان عالی کشور تایید شد.

همچنین  حمیدرضا امیری صفت (حمید صفت) ، خوا ننده پاپ ایران به اتهام قتل پدرخوانده خود به اعدام محکوم شد. به گفته وکیل وی، در حالی این خواننده به  قتل پدرخوانده خود متهم شده که طبق اعلام کارشناسان پزشکی قانونی آقای امیری صفت درصدی در مرگ ناپدری‌اش مقصر بوده و اقدام او عامل اصلی مرگ نبوده است.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی در راس آن ابراهیم رئیسی که به جنایت علیه بشریت در قتل عام ۶۷ محکوم است، در دوران گسترش پاندمی کرونا نه تنها اجازه خلوت شدن زندانها داده نشده بلکه برعکس روزانه بازداشت و صدور احکام مختلف را در راس کار خود قرار داده است.

لیگ حقوق بشر زندانیان ایران ضمن محکوم کردن تمامی موارد نقض حقوق‌بشر توسط مقامات حکومت ایران، تمامی جوامع بین‌الملی و مراجع حقوق بشر و گزارشگران سازمان ملل را برای تحت فشار قرار دادن مقامات جمهوری اسلامی برای لغو حکم اعدام و آزادی زندانیان سیاسی و بهبود حقوق‌بشر در ایران فرامی‌خواند.

زندانیان