نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارش میدانی از تجمع و اعتراض مردم نسبت به ساقط کردن هواپیمای مسافربری توسط نیروهای مسلح

12-ژانویه-2020

گروه خبری: آزادی بیان - دانشجویان -

نفس در قفس: روز  شنبه ۲۱ دیماه ۹۸، بعد از سه روز تاخیر ستاد کل نیروهای مسلح با انتشار اطلاعیه ای ساقط کردن هواپیمای مسافربری تهران – کیف توسط پدافند هوایی را اعلام کرد. در پی اعلام این خبر عصر شنبه ۲۱ دیماه ۹۸، مردم در شهرهای مختلف تجمع  کردند.

به گزارش «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بر زندانیان ایران، تجمعات مردم و دانشجویان با اعلام خبر موشک زدن به هواپیمای مسافربری توسط پدافند هوایی جمهوری اسلامی از ساعت ۱۷:۳۰ مقابل دانشگاه امیرکبیر آغاز شد. دانشجویان دو دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه شریف نیز در داخل دانشگاه اقدام به برگزاری تجمع کردند. مردم با شعارهای خود خواستار استعفای خامنه ای به عنوان فرمانده کل قوا شدند هم چنین شعارهایی بر علیه حکومت جمهوری اسلامی دادند.

«ننگ ما ننگ ما رهبر الدنگ ما» « دیکتاتور سپاهی، تو داعش ایرانی» «کشته ندادیم که سازش کتیم رهبر قاتل رو ستایش کنیم» «خامنه ای قاتل. ولایتش باطل»وو
به گزارش شاهدان  عینی عکسهای قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس که در حمله پهپادی امریکا در فرودگاه بغداد کشته شد، توسط مردم و جوانان پاره شده و به زیر پا انداخته می شد

گزارشهای رسیده به «نفس در قفس»، حاکی از آن است که این تجمعات در خیابان حافظ تهران با ورود یگان ویژه و شلیک گاز اشک آور و استفاده از ماشین آب پاش به خشونت کشیده شد.  یک شاهد عینی به گزارش‌گر «نفس در قفس» گفت: «تعدادی از معترضین مقابل دانشگاه پلی‌تکنیک به شدت زخمی شدند.
بر اثر برخورد پوکه گاز اشک آور پیشانی یک نفر به اندازه‌ی یک بند انگشت سوراخ شده بوده و به شدت خونریزی داشت. وی یک نفر هم از ساق پا زخمی شده بود. یک نفر دیگر از ناحیه سر مجروح شده بود»

هم چنین تجمعات دیگری در شهرهای سنندج، همدان، اصفهان و دانشگاه نوشیروانی بابل برگزار شد.

خاطر نشان می‌شویم که روز چهارشنبه ۱۸ دیماه ۹۸، یک هواپیمای مسافربری با ۱۷۶ سرنشین بعد از بلند شدن از فرودگاه خمینی در نزدیکی شهریار با اصابت موشک نیروهای مسلح سقوط کرد که اکثر مسافران این هواپیما ایرانیان دوتابعیتی بودند.

 

زندانیان