نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

یدالله دشتی فعال مدنی ساکن تکاپ به زندان مهاباد منتقل شد

23-فوریه-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: یدالله دشتی از فعالین مدنی ساکن تکاب دیروز شنبه سوم اسفند ماه از سوی دایره اجرای احکام دادگستری آذربایجان غربی، به زندان مهاباد منتقل شد.

 

به گزارش گونئی‌نیوز، علی هدایتی و یدالله دشتی دو تن از فعالان مدنی آذربایجان در دادگاه انقلاب مهاباد، به ترتیب به پنج و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند. مشارالیهم به همراه رامین رضایی، دوازدهم مردادماه ۱۳۹۲ ،در دادگاه انقلاب مهاباد و به ریاست احمد جوادی کیا، محاکمه شده و خانم فاطمه ستاری از هر سه متهم دفاع کرده بود.

 

طبق کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب تکاب، یدالله دشتی به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و عضویت در گروهایی که قصد شان برهم زدن امنیت کشور است و علی هدایتی و رامین رضایی به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، متهم شده بودند.

 

مبنای صدور این احکام از سوی جوادی کیا «انجام فعالیت تبلیغی به نفع گروه تجزیه طلب حرکت ملی آذربایجان و پانترکیسم! (پانترکیست) و محتوای پیام های کوتاه ارسال شده توسط متهمین به شرح مندرج در گزارش اداره ی اطلاعات که بیانگر تعصبات قومی و تفکرات ناسیونالیستی (آنها) است و اسناد طبقه بندی شده ی موجود در اداره ی اطلاعات» عنوان شده است.

 

در حالی که گروه ،حزب و یا سازمانی به نام و عنوان «حرکت ملی آذربایجان» و یا «پانترکیسم (پانترکیست)» وجود خارجی نداشته و صرفا تمایل افراد به مسائل ملی آذربایجان، می تواند موضوعی قابل طرح باشد.

زندانیان