نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

یونیسف و وزارت خارجه آمریکا احکام صادره برای سیامک و باقر نمازی را محکوم کردند

18-اکتبر-2016

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: در آخرین واکنش ها به احکام صادره برای ۵ زندانی امنیتی از جمله سیامک و باقر نمازی، شهروندان دو تابیعتی، وزارت خارجه آمریکا و همینطور یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد این صدور این احکام را مایه نگرانی عمیق دانستند و خواستار آزادی این دو زندانی شدند.

به گزارش رادیو فردا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، شامگاه سه شنبه خواستار آزادی سیامک باقری، شهروند ایرانی ـ آمریکایی و پدر ۸۰ ساله اش محمدباقر نمازی شد. این پدر و پسر که هر دو،‌ از شهروندان دو تابعیتی هستند، روز سه شنبه به اتهام همکاری با دولت آمریکا به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

مارک تونر،‌ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، ضمن ابراز نگرانی عمیق از صدور حکم ۱۰سال زندان برای سیامک و محمدباقر نمازی، خواستار آزادی آنها و بازگشتشان به آغوش خانواده های خود شد. وی حبس آنان را در ایران غیرمنصفانه توصیف کرد.

سیامک نمازی، مدیر پیشینِ بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، مهرماه سال گذشته و در جریان سفر به ایران بازداشت شد. چهار ماه بعد، پدر او، محمدباقر نمازی نیز که برای پیگیری وضعیت فرزندش به ایران سفر کرده بود، بازداشت و روانه زندان اوین شد. او که ۸۰ سال دارد، پیشتر مدتی با یونسکو، صندوقکودکان سازمان ملل متحد همکاری میکرد.

واکنش یونیسف به محکومیت باقر نمازی: به دلایل بشردوستانه او را آزاد کنید

به گزارش صدای آمریکا، یونیسف، صندوق کودکان ملل متحد، روز سه شنبه ۲۷ مهر ماه، در واکنش به محکومیت باقر نمازی به ۱۰ سال حبس بیانیه ای منتشر کرد، از حکومت ایران خواست به دلایل بشردوستانه او را آزاد کند.

در این بیانیه آمده است «دوستان و همکاران او در یونیسف با کمال تأسف و نگرانی خبردار شدند که باقر نمازی، همکار پیشین ما، که از ۲۲ فوریه بازداشت شده بود، به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.»

یونیسف در بیانه خود با بیان این که باقر نمازی «لایق یک بازنشستگی بی دغدغه است،» گفت او «اکنون ۸۰ سال دارد و تمام خانواده یونیسف بسیار نگران سلامتی و تندرستی او هستند. باقر در تمام عمرش یک بشردوست بوده است. ما خواستار آزادی او به دلایل بشردوستانه هستیم.»

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه ایران، پیشتر در روز سه شنبه اعلام کرد سیامک نمازی و پدر او، باقر نمازی، شهروندان ایرانی آمریکایی که در ایران در بازداشت به سر می بردند، هر یک به ۱۰ سال زندانمحکوم شده اند.

سیامک و باقر نمازی به اتهام آنچه دستگاه قضایی ایران «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» اعلام کرده است، به زندان محکوم شده اند.

زندانیان