نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

۲۷۴ حکم اعدام در سال ۲۰۱۹ در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی اجرا شده است

4-ژانویه-2020

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: بر اساس گزارش مرکز آمار لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، در طول یکسال گذشته ۲۷۴ زندانی در زندانها و بعضا در ملاءعام با مجازات مرگ روبه رو شده‌اند.
مقامات جمهوری اسلامی علیرغم اعتراضات گسترده بین المللی برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران، اقدامی در این راستا انجام نداده‌اند و همچنان ایران از نظر جمعیت بالاترین میزان صدور و اجرای مجازات مرگ را در بین کشورهای جهان داراست. استفاده از مجازات مرگ در قوه قضاییه جمهوری اسلامی نه شیوه ای برای بازدارندگی در برابر جرم بلکه روشی در ایجاد رعب و وحشت در جامعه استفاده می‌شود.
روند دادرسی و قضاوت و بازداشت زندانیان در جمهوری اسلامی به هیچ وجه شفاف نبوده و اکثر زندانیان از حق داشتن وکیل محروم بودند. علاوه بر این مقامات و مسئولین اصرار زیاد در مخفی نگه داشتن اعدامها دارند و به ندرت از اعدام زندانیان در رسانه های رسمی خبری درج می شود. به این دلیل آماری که نهادهای حقوق بشری در ایران ارائه میدهند تنها بخشی از اعدام‌هایی است که روزانه در زندانها به صورت مخفیانه صورت می‌گیرد که توانسته اند از طریق فعالین حقوق بشر داخل ایران اطلاعات مورد نیاز را کسب و درستی آنها را اثبات کنند. بی شک که آمار واقعی اعدامها بسا بیشتر از این تعداد است.
در سال ۲۰۱۹، لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، توانسته گزارش ۲۷۴ اعدام را ثبت کند. که ۱۳ مورد این اعدامها در ملاءعام در مقابل دیدگان مردم عادی که عموما کودکان نیز حضور دارند صورت گرفته است.
حداقل ۱۵زن در طول یک سال گذشته اعدام شده اند وهمچنین حداقل ۴زندانی که به هنگام بازداشت کمتر از ۱۸ سال سن داشتند در میان اعدام شدگان قرار دارند.
خاطر نشان میشویم که از میان این آمار اعدام تنها۷۳مورد توسط رسانه های رسمی اعلام شده است و ۲۰۱مورد دیگر توسط فعالین حقوق بشر در ایران ثبت شده است.
زندانیان اعدام شده عمدتا به اتهام «قتل» بازداشت شده و حکم اعدام برایشان صادر شده بود.

در میان استانهای کشور، استان البرز بالاترین آمار اعدام را داراست.

برچسب ها:

زندانیان