نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نامه محمد نظری در رابطه با عمل‌کرد مدیر کل زندان‌های آذربایجان‌غربی

6-سپتامبر-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: محمد نظری، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج طی نامه‌ای نسبت به عمل‌کرد مدیر کل زندان‌های استان آذربایجان‌غربی اعتراض کرد.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، این زندانی سیاسی کُرد در این نامه‌ی کوتاه ضمن انتقاد شدید از عمل‌کرد جلیلی، مدیر کل زندان‌های استان آذربایجان‌غربی، عمل‌کرد وی را دلیل مرگ برخی از زندانیان سیاسی معرفی کرد.

محمد نظری، در تاریخ ۹ خرداد ۱۳۷۳ در شهر بوکان توسط ماموران امنیتی بازداشت شده و در دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شد.

این حکم در سال ۱۳۷۸ با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شد.

گفتنی است محمد نظری در طول ۲۱ سال حبس خود از هرگونه مرخصی محروم بوده است.

وی هم‌چنین به دلیل حبس طولانی مدت مقاومت خود در مقابل بیماری‌های مختلف را از دست داده و در وضعیت جسمی خوب قرار ندارد. برخی منابع از احتمال ابتلای وی به تومور مغزی خبر داده‌اند.

متن کامل نامه‌ی این زندانی سیاسی که برای انتشار در اختیار «نفس در قفس» قرار گرفته، عینا در پی می‌آید:

امروز در تمام دنیا مواردی در مورد زندانیان در نظر گرفته می‌شود که اغلب زندانیان پس از آزادی به زندان بازنمی‌گردند. در زندان نیز، زندان‌بانان و مسولین زندان، تمامی امکانات رفاهی را در اختیار زندانیان قرار می‌دهند اما این موضوع در ایران کاملا برعکس است. بسیاری از زندانیان به دلیل جرائم کوچک وارد زندان شده ولی در هنگام اتمام محکومیت به انسان دیگری تبدیل می‌شوند. مسولین زندان با نهایت بی‌رحمی و رفتار غیرانسانی با زندانیان برخورد می‌کنند. مواد مخدر به زندان وارد کرده و زندانیان را بدون هیچ‌گونه بهانه‌ای به زندان‌های دور تبعید می‌کنند.

آقای جلیلی، معاون سابق و مدیر کل امروز زندان‌های استان آذربایجان‌غربی، با قلبی آکنده از کینه و عقده، شرایط سختی را برای زندانیان و به خصوص زندانیان سیاسی به وجود آورده است. ایشان خلاف آیین‌نامه‌ی زندان‌های مبنی بر تفکیک جرائم، ایشان بند زندانیان سیاسی زندان ارومیه را تبدیل به بند قاتلین و سارقین نموده و زندانیان سیاسی را تحت فشار روحی و روانی قرار داده است.

چندین سال قبل، بنا به طرحی که ایشان دادند، عده‌ای از زندانیان سیاسی را به زندان‌های دیگر تبعید کردند که از میان آنان آقای طاهر مصطفوی و محمدمهدی لامیه که هم‌راه ۷ نفر دیگر به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شده بودند، تحت فشار جو زندان و سختی‌های دوری از خانواده فوت کردند. با این‌حال امروز ایشان مانع بازگشت زندانیان دیگر به زندان محل اقامت خود هستند.

آقای جلیلی نه تنها از انسانیت بویی نبرده بل‌که تبدیل به ماشین آدم‌کُشی شده‌اند که به خاطر دل‌خوشی و سرخود هزاران نفر را قربانی می‌کنند. بسیاری از زندانیان که عزیز خود را از دست داده‌اند، حتی اجازه‌ی شرکت در مراسم ختم این عزیزان‌شان را نیز ندارند.

محمد نظری

۱۴ شهریور ۱۳۹۳

سالن ۱۲ زندان رجایی‌شهر کرج

برچسب ها:

زندانیان