نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

خودکشی ۳ دختر نوجوان در مشهد و تهران

21-می-2016

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: طی دو روز گذشته سه نوجوان دختر ۱۸، ۱۷ و ۱۶ ساله در شهرهای مشهد و تهران با خودکشی به زندگی خود پایان دادند. دختر ۱۶ ساله یک نوعروس مشهدی بود که علاوه بر نگرانی ها از روند خودکشی نوجوانان در ایران مسئله ازدواج زودهنگام کودکان که در این خودکشی زمینه ساز بوده را پررنگ می کند. اگرچه سازمان پزشکی قانونی آمار دقیقی از آمار خودکشی در کشور ارائه نمی دهد اما اظهار نظر پراکنده مسئولان و اخبار روزانه خودکشی خود نماینگر بحران خودکشی به خصوص نوجوان و زنان در ایران است. آﻣﺎرﻫﺎى اراﺋﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﻣﯿﺰان ﺧﻮدﮐﺸﻰ در اﯾﺮان را ﺳﻪ در ۱۰۰ ﻫﺰار ﺑﺮاى زﻧﺎن و ﯾﮏ در ۱۰۰ ﻫﺰار ﺑﺮاى ﻣﺮدان ﻧﺸﺎن ﻣﻰ دﻫﺪ.

به گزارش رسانه‌های نیمه‌رسمی در ایران، یک دختر نوجوان ۱۷ ساله در تهران و دو دختر نوجوان ۱۸ و ۱۶ ساله در مشهد در طی دو روز گذشته خودکشی کرده‌اند.

بنا بر گزارش وبسایت مشهد من، دختر ۱۶ ساله اهل مشهد که به تازگی عقد کرده بوده است پس از تماس‌های تلفنی یک مزاحم و اختلاف با همسرش و ترک وی دست به خودکشی زده است.

خودکشی دوم در مشهد را خبرگزاری آنا گزارش کرده است، دختری ۱۸ ساله که دیپلمش را گرفته و برای کنکور درس می‌خواند با توجه به فشار روحی مبتلا به افسردگی شده و با طناب دار به زندگی‌اش پایان داده‌ است.

همچنین آنا گزارش کرده است، دختر ۱۷ ساله ای در شهر تهران با خوردن قرص برنج به زندگی اش پایان داد. تحقیقات اولیه اختلاف خانوادگی را انگیزه خودکشی نشان می دهد. این دختر نوجوان که با خوردن قرص به زندگی اش پایان داده بود، بلافاصله به بیمارستان انتقال داده شد اما علی رغم تلاش های کادر درمان، جانش را از دست داد.

آﻣﺎرﻫﺎى اراﺋﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﻣﯿﺰان ﺧﻮدﮐﺸﻰ در اﯾﺮان را ﺳﻪ در ۱۰۰ ﻫﺰار ﺑﺮاى زﻧﺎن و ﯾﮏ در ۱۰۰ﻫﺰار ﺑﺮاى ﻣﺮدان ﻧﺸﺎن ﻣﻰ دﻫﺪ و بر اساس گزارش های منتشر شده در وبسایت‌های داخلی ایران، روزانه دست‌کم ۱۱ نفر در ایران با مرگ‌ خودخواسته به زندگی خود پایان می‌دهند.

سال گذشته خبرگزاری مهر گزارش داد محمدرضا فراهانی معاون دانشجویی وزارت بهداشت دریک نشست خبری تاکید کرد: «آمار خودکشی در سال گذشته نسبت به سال قبل و سال قبل از آن نسبت به سال های قبل روند افزایش را نشان می دهد.»

اگرچه سازمان پزشکی قانونی تاکنون آمار دقیقی از آمار خودکشی در کشور ارائه نمی دهد اما اظهار نظر پراکنده مسئولان و اخبار روزانه خودکشی خود نماینگر بحران خودکشی به خصوص نوجوان و زنان در ایران است.

آخرین آمار خودکشی در ایران مربوط به سال ۱۳۹۲ است که احمد شجاعی رییس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده بود:« متاسفانه خودکشی در کشور افزایش یافته است و آمار مربوط در این زمینه بسیار نگران کننده است. در سال ۹۲ خودکشی های منجر به مرگ به ۴۰۵۵ نفر رسیده و این آمار نشان میدهد که سلامت روانی جامعه مطلوب نیست.»

زندانیان