نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بیانیه زنان زندانی سیاسی زندان اوین در حمایت از نازنین زاغری

14-اکتبر-2019

گروه خبری: زنان - زندانیان -

سایت نفس در قفس: بیانیه زنان زندانی سیاسی زندان اوین در حمایت از نازنین زاغری

تداوم فشارها و فراق ها بر زنان طی سالهای اخیر نه عامل شکستن مقاومت که گواه ثابت قدم تر شدن در مبارزه واراده معطوف به آن میدانیم»

زنان زندانی سیاسی زندان اوین همزمان با سفردختر نازنین زاغری زندانی محبوس در زندان اوین، به نزد پدرش در انگلستان در حمایت از او و در اعتراض به ظلم ها‌یی که به مادران زندانی در هجر فرزندانشان روا داشته شده است، بیانیه ای نوشته اند.

در این بیانیه با اشاره به کشاکش و نبرد حاکمیت با آزادیخواهان و جدال حاکمیت زن‌ستیز با مادران، به مادرانی اشاره شده است که در طی سالها به انواع مختلف به دلیل مادر بودنشان رنج های زیادی متحمل شده‌اند.

زنان زندانی سیاسی با اشاره نادیده گرفتن حق انسانی و عدالت در مورد نازنین زاغری، نوشته اند:« در اخیرترین مورد دختر ۵ ساله نازنین زاغری گیسو به ناچار ایران را ترک کرد تا بعد از ۳ سال و ۸ ماه به دور از مادر و نزد پدر زندگی کند این در حالی است که مسئولان امر به طور ضمنی آزادی او را مشروط به نتیجه مذاکره و معامله با بریتانیا کرده اند و آن چه در این میان نادیده گرفته میشود انسانها، حقوق آنها، عدالت و حقیقت است».

متن کامل این بیانیه که نسخه‌ای از آن برای انتشار به دست«نفس در قفس» رسیده است ذیلا می آید:

 

دیر زمانی است که استبداد و استثمار توامان جز چتر خفقان و گرسنگی و فقدان بر سر مردم این سرزمین نگسترده است.در تمام این سالها کشاکش قدرت مسلط با آزادی خواهی و عدالت طلبی در جریان بوده است. در یک سو حاکمیت با تمام ابزارهای سرکوب و در سوی دیگر جانهای آزاده مردان و زنان با تمام آنچه که داشته اند، از قلمشان تا جانشان.

این کشاکش و نبرد به صریح ترین شکل در مواجه حاکمیت با مادران و مادرانگی طی سالها نمایان شده است. جایی که حکومت به رغم تاکید بر”مادر بودن” زنان برای پا بند کردنشان به خانه، مادرانگی زنان معترض را تاب نمی آورد. زنان بسیاری فرزندان خود را در زندان به دنیا آورده و بزرگ کرده‌اند. مادرانی حتی از دیدن جسد و محل دفن فرزندانان خود محروم شده‌اند، مادرانی به جرم خونخواهی فرزندان خود یا خواست آزادی فرزندانشان، به زندان روانه شدند یا مجبور به ترک فرزند چند ماهه ی خود شدند و سالها بدون حتی یک روز مرخصی در هجران فرزندان خود در زندان گذراندند. و مادرانی که حتی از ملاقات و دیدن فرزندانشان در سالن های ملاقات زندان‌ها محروم مانده‌اند و مادرانی بی قرار که پشت در های زندان ساعتها در انتظار بدیهی ترین حق خود و آغوش کشیدن فرزندان محبوبشان، رنجی مشابه را متحمل می‌شوند.

در تمام این سال‌ها جدال حاکمیتی زن ستیز با زنان و مادرانی که برای آزادی و عدالت برخاسته اند، ادامه داشته است. این جدال البته خود نشانی از آگاهی افزون وگسترش مبارزه و اعتراضات زنان است.نمونه ها بسیارند، تنها در چند ماه گذشته فرنگیس مظلوم به رغم بیماری به جرم دفاع از پسرش سهیل عربی بازداشت شد. مادر علی رضا شیرمحمدعلی به دلیل نداشتن ۸۰ میلیون وثیقه، فرزند خود را در زندان از دست داد . راحله اصل احمدی به جرم خواست آزادی فرزندش(صبا کردافشاری)بازداشت شدو موارد دیگر.

در اخیرترین مورد دختر ۵ ساله نازنین زاغری گیسو به ناچار ایران را ترک کرد تا بعد از ۳ سال و ۸ ماه به دور از مادر و نزد پدر زندگی کند این در حالی است که مسئولان امر به طور ضمنی آزادی او را مشروط به نتیجه مذاکره و معامله با بریتانیا کرده اند و آن چه در این میان نادیده گرفته میشود انسانها، حقوق آنها، عدالت و حقیقت است. از این منظر عملکرد هر دو حکومت دو روی یک سکه است.

ما امضا کنندگان این بیانیه که برخی مان خود سالیان دراز رنج هجران فرزندانمان را تجربه کرده ایم بار دیگر اعتراض خود را به ستم بر زنان رفتارهای غیر انسانی و بی عدالتی اعلام میکنیم .تجربه تاریخی و واقعیت روزمره بیانگرآن است که مادرانگی به رغم میل حکومت ها با مقاومت و با روری ذاتی خود تا چه حدی میتواند به خواست و امکان رهایی گره بخورد .

تداوم فشارها و فراق ها بر زنان طی سالهای اخیر نه عامل شکستن مقاومت که گواه ثابت قدم تر شدن در مبارزه واراده معطوف به آن میدانیم.

ما زنان این مرز و بوم در این سو یا آن سوی دیوار زندان بر این باوریم که وجدان بیدار جامعه تاب این ستم ها را نخواهد آورد ونه دیر هنگام بلکه سپیده دمی نزدیک با عمل و اراده و هر لحظه رهایی مادران رنج کشیده این سرزمین را فراهم خواهد ساخت .دست در دست هم به امید روزهای روشن صدای مادران در بند باشیم که این عمل سر فصل رهایی وجدان درد آلود جامعه بشری است.

امضاکنندگان به ترتیب حروف الفبا:

۱-یاسمن آریانی

۲- مریم اکبری منفرد

۳- سیما انتصاری

۴-ارس امیری

۵-مرضیه امیری

۶-لیلا حسین زاده

۷-نازنین زاغری

۸-زهرا زهتابچی

۹-آتنا دائمی

۱۰- فاطمه ضیایی آزاد

۱۱- منیره عربشاهی

۱۲-نگین قدیمیان

 

۱۳- صبا کرد افشاری

۱۴-ندا ناجی

۱۵- نرگس محمدی

۱۶-عسل محمدی

۱۷- سپیده مرادی

 

بند زنان سیاسی زندان اوین

۲۱ مهر ۹۸

برچسب ها:

زندانیان