نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارش نقض حقوق بشر،حوادث کارگری،تجمعات و اعتراضات اردیبهشت ۱۴۰۱

24-می-2022

گروه خبری: آزادی بیان - اعتراضات - اعدام - دانشجویان - زنان - زندانیان -

نفس در قفس، ۳خرداد ۱۴۰۱: مرکز آمار لیگ حقوق بشر زندانیان ایران (نفس درقفس)گزارش نقض حقوق بشر، حوادث کارگری و اعتراضات صورت گرفته در طول یک ماه گذشته (اردیبهشت ۱۴۰۱) را منتشر کرد.

افزایش نگران‌کننده احکام اعدام در این ماه همراه با سرکوب گسترده و خونین اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم علیه گرانی از موارد نقض فاحش حقوق بشر توسط مقامات جمهوری اسلامی بود. همزمان با اعتراضات گسترده در چندین استان علیه سیاست‌های اقتصادی و وضعیت جامعه، مقامات جمهوری اسلامی اقدام به قطع اینترنت در این مناطق کردند که نقض دسترسی آزادانه به اینترنت و آزادی بیان محسوب می‌شود.

در اردیبهشت ۱۴۰۱:  

– اعدام دست کم ۳۰ زندانی

– بازداشت صدها تن از فعالان سیاسی و صنفی و معترضین به گرانی  

– صدور و اجرای حداقل  ۲۶ مورد حکم غیرانسانی شلاق 

–  مرگ و مصدومیت دست کم  ۹۸تن از کارگران در اثر حوادث ناشی از عدم وجود ایمنی در حین انجام کار 

اجرای حکم اعدام :

در اردیبهشت  ۱۴۰۱ حداقل۳۰ زندانی در زندانهای ایران اعدام شدند. این آمار مربوط به ماه گذشته افزایش ۵ برابری داشته است. در فرودین ماه گذشته دست‌کم ۶ زندانی اعدام شدند.

 

اتهام ۳۰ زندانی اعدام شده «قتل وجرایم مربوط به مواد مخدر» ثبت شده است که بالاترین آمار مربوط به اتهام«جرایم مرتبط با مواد مخدر» با ۱۹ مورد می باشد. تعداد زندانیانی که به اتهام «قتل» اعدام شدند ۱۱ مورد ثبت شده است.

تمامی اعدامها مخفیانه صورت گرفته و تنها خبر اعدام یک زندانی متهم به قتل بدون اشاره به هویتش توسط دادستانی سبزوار در رسانه های رژیم منعکس کردید.

دو تن از اعدامیان  کودک-متهم  بوده و در زمان ارتکاب جرم انتسابی زیر۱۸ سال بودند. فرشاد گمشادزهی به اتهام قتل درتاریخ ۲۴ اردیبهشت در زندان زاهدان اعدام شد؛ او  در زمان ارتکاب جرم کودک  ۱۷ ساله بود. محراب صادقی کودک – متهم  دیگر درتاریخ ۲۵ اردیبهشت در زندان یزد اعدام شد. وی  در زمان ارتکاب اتهام انتسابی ۱۶ سال و ۹ ماه سن داشت. علیرغم اعتراضات گسترده بین‌المللی از جمله اعتراض کنوانسیون  حقوق کودکان و گزارشگران ویزه حقوق بشر سازمان ملل، مقامات جمهوری اسلامی به اعدام زندانیان با سن زیر قانونی ادامه می‌دهد.

در میان اعدام شدگان یک زن در زندان زاهدان با هویت نامشخص وجود دارد که در ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ اعدام شده است.

اعدام‌ها در زندانهای اصفهان، شیراز، زاهدان، آمل،ایرانشهر، یزد، قم، خرم‌آباد، مشهد، سبزوار، بیرجند و کرج صورت گرفته است. اعدام شهروندان بلوچ بالاترین آمار اعدام را به خود اختصاص داده است.

صدور حکم اعدام:

در اردیبهشت حداقل ۲ مورد حکم اعدام صادر گردید؛  داریوش رحیمی به اتهام قتل مامور نیروی انتظامی توسط دادگاه کیفری ۱ خراسان رضوی به اعدام در ملاءعام محکوم گردید. این چهارمین مورد از این نوع مجازات وحشت آفرین وغیرانسانی از ابتدای سالجاری است . لازم به یادآوری است که یکی از دلایل محکومیت رژیم در زمینه نقض حقوق بشر توسط سازمان ملل این نحوه مجازات  غیر انسانی  در سالهای قبل بود .

بازداشت‌شدگان:

در اردیبهشت ماه در پی گسترش اعتراضات اقشار مختلف مردم ،طبق آمار موجود درمرکز آمار لیگ حقوق بشرزندانیان ایران بیش از ۴۵۰تن از معلمین، معترضین ،کارگران فعالان سیاسی وصنفی وحقوق بشری  و…بازداشت شدند. بدنبال اعتراضات گسترده معلمان و بازنشستگان، نیروهای امنیتی دست به سرکوب و  بازداشت گسترده معترضین و فعالان زدند. بطوری که  طبق لیست مذکور دست کم  ۱۹۳ تن ازجمله ۱۶ زن ، از فرهنگیان و معلمین شاغل و بازنشسته معترض به عدم پایبندی دولت به اجرای کامل  مصوبه  رتبه بندی وقانون  همسان سازی حقوق ها و… دستگیر و روانه زندان شدند. صدها تن از معترضین به گرانی توسط مامورین انتظامی و امنیتی مورد تهاجم قرارگرفته و در تظاهرات و تجمعات یا با حمله به منازل و محل کار دستگیر شدند؛ متاسفانه آمار کاملی از تعداد بازداشتی ها وجود ندارد. طبق گزارشات در شهر ایذه بیش از ۳۰۰نفر، در خرم آباد بیش از ۶۰ نفر همچنین در گچساران، سوسنگرد، اهواز، فارسان، جونقان و… دهها تن بازداشت شده اند. آمار ۱۳۳تن از دستگیر شدگان از شهرهای مختلف در مرکز آمار لیگ حقوق بشر ثبت گردیده است. همچنین لیگ حقوق بشر زندانیان ایران هویت ۱۰‌تن از بازداشت ‌شدگان شهر جونقان را احراز کرده است.

در آستانه روزجهانی کارگر و بعد از آن  دست کم  ۱۷ تن از فعالان کارگری از جمله پروین عبدالله پناه و ریحانه انصاری  دستگیر شدند .رضا شهابی  فعال کارگری  وعضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد و بیش از ۱۲تن از رانندگان اتوسرانی شرکت واحد در تهران بازداشت گردیدند . سعید مدنی قهفرخی پژوهشگر و استاد دانشگاه، کیوان صمیمی  فعال سیاسی  و عضو کانون نویسندگان ایران، زندانی سیاسی سابق و سردبیر نشریه ایران فردا  از دیگر بازداشتی های اردیبهشت ماه بودند.

صدور محکومیت:

دراردیبهشت ماه  ۱۴۰۱ در مورد پرونده ۲۵  فعال سیاسی، مدنی، صنفی و اقلیت های مذهبی نوکیشان مسیحی  و..مجموعا  ۹۳سال و۱ماه و ۱روز حبس تعزیری و جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی  صادر گردید. ۲ دانشجوی نخبه  و مدال آور المپیاد جهانی امیرحسین مرادی و علی یونسی به ۳۲سال حبس تعزیری محکوم شدند،۷شهروند کرد هرکدام به ۲سال حبس تعزیری، یک نوکیش مسیحی به ۱۰سال حبس تعزیری محکوم شدند. ۲۴ سال حبس تعزیری صباکردافشاری فعال مدنی در مرحله تجدیدی نظرخواهی به ۵ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.عسل محمدی فعال کارگری به ۱سال و۸ ماه  حبس تعزیری، مهتاب قلیزاده خبرنگار به  ۲سال و ۱۰ماه حبس محکوم گردیدند. همچنین ۸ شهروند دیگر جهت اجرای حکم بازداشت و روانه زندان شدند.

صدور حکم شلاق:

مجازات شلاق به عنوان یکی از غیرانسانی ترین کیفرهای جسمانی، ترهیبی (ترساننده )، ترذیلی (خوارکننده) وخشونت گرایانه  که هیچ تناسبی با معیارهای بشردوستانه و شیوه های مدرن و اصلاح گرانه ندارد، همچنان در جمهوری اسلامی مورد اجرا قرار میگیرد؛ در اردیبهشت ماه در مورد ۲۲متهم حکم شلاق صادرشده و برای ۴ نفر از متهمین اقتصادی در محوطه زندان لنگرود حکم شلاق اجرا گردید.

حوادث ناشی از کار:

بدلیل عدم استانداردسازی تجهیزات و حفاظت ایمنی و  فنی نیروی کار، عدم آموزش، کنترل و نظارت کافی نهادهای مربوطه  و با در نظر گرفتن بحران اقتصادی واحدها ی حقوقی وحقیقی، ایران در حوادث ناشی از کار، براساس گزارش سال ۱۳۹۵سازمان جهانی کار در بین ۱۸۹کشور عضو این سازمان، رتبه ۱۰۲ را بخود اختصاص داده بود اکنون بنا به دلایل مذکور به پائین تر از این رتبه نیز سقوط کرده است. در اردیبهشت ۱۴۰۱ دست کم ۱۶  مورد فوت کارگران در اثر حوادث ناشی از کار منجمله : سقوط  به چاهک آسانسور، ریزش چاه، برق گرفتگی، ریزش سقف و…همچنین  مصدومیت ۸۲ نفر دیگر درحین انجام کار روی داد. نقطه مشترک تمامی حوادث نبود تجهیزات ایمنی وفنی و شرایط غیر استاندارد در حین انجام کار بود. براساس گفته مدیرکل  پزشکی قانونی کرمانشاه د راولین ماه امسال تنها در استان کرمانشاه در اثر حوادث ناشی از کار ۳ تن از کارگران فوت و ۴۷ نفر دیگر دچار مصدومیت شدند.

تجمعات و اعتراضات:

درماه گذشته بیش از۳۸۵ مورد حرکت اعتراضی  و تجمعات اقشار مختلف ثبت گردید. از ۱۶ اردیبهشت ماه مردم بیش از ۴۹ شهر در ۱۱ استان و  ۶۴ مورد در اعتراض به گرانی و افزایش افسارگسیخته قیمت‌ کالاهای اساسی به خیابانها آمدند. این اعتراضات درپی اعلام سیاستهای دولت مبنی بر آزادسازی بهای آرد و حذف ارز ترجیحی و افزایش نرخ برخی اقلام از جمله لبنیات، مرغ و تخم مرغ و… شروع شد. نیروهای  امنیتی با  شلیک گاز اشک‌آور، شلیک گلوله های ساچمه‌ای، استفاده از ماشین های آب پاش و تیراندازی بسوی مردم دست به سرکوب گسترده زده و دست کم ۶ نفر را به قتل رساندند. امید سلطانی ۲۱ساله در اندیمشک، پیشعلی غایبی حاجیوند در دزفول درحالی که سرخودرا از پنجره منزلش بیرون آورده بود مورد اصابت گلوله قرارگرفت، حمید قاسمپور فارسانی در فارسان از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرارگرفت. همچنین بهروز اسلامی  در باباحیدر، سعادت هادی پور در هفشجان، جمشید مختاری در جونقان با اصابت گلوله جانباختند . حال شماری دیگر از معترضین وخیم گزارش شده است .

از دیگر اعتراضات اردیبهشت ماه تجمعات واعتراضات فرهنگیان و معلمین شاغل و بازنشسته  بود که با بیش از ۱۶۲ مورد تجمع و اعتراض بیشترین آمار مربوطه را بخود اختصاص داده است. در بسیاری از شهرها مامورین امنیتی و انتظامی با حمله به معلمان تعدادی از آنان را دستگیر کردند. از جمله در بوشهر، یاسوج، مریوان تهران، سقز، مشهد، اهواز، اراک و… نیروهای امنیتی دست به سرکوب و ضرب وشتم معلمان زدند.

عمده‌ترین مطالبات معلمان اجرای کامل قانون رتبه بندی فرهنگیان، اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان، رسمی شدن نیروهای استخدام موقت، آزادی معلمان زندانی است.

در ماه گذشته  کارگران ۳۲ مورد، گارگران صنایع نفت ۲۸ مورد و  بازنشستگان ۲۷ مورد دست به اعتراض زدند.

سایر اقشار مردم از جمله رانندگان، کشاورزان، اساتید، کادر درمان و… از جمله معترضین به وضعیت موجود بودند.

زندانیان