نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

پرونده قضایی جدید علیه مریم اکبری منفرد در ۳ ماه پایانی حکم ۱۵ سال زندان

24-ژوئن-2024

گروه خبری: زنان - زندانیان -

نفس در قفس، ۴ تیر ۱۴۰۳؛ به دستور ستاد اجرای فرمان امام پرونده قضایی جدید علیه مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی محبوس در زندان سمنان، گشوده شده است. این ستاد درخواست توقیف و تملک اموال خانم اکبری منفرد و بستگان او را داده است.

به گزارش «نفس در قفس» به نقل از شرق، به دستور ستاد اجرای فرمان امام علیه مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی محبوس در زندان سمنان پرونده قضایی جدید تشکیل شد.
وکیل مدافع مریم اکبری منفرد از تشکیل پرونده قضایی علیه موکلش در دادگاه انقلاب خبر داد. به گفته آقای تاج، این پرونده به دستور ستاد اجرای فرمان امام علیه این زندانی سیاسی گشوده شده و این ستاد درخواست توقیف و تملک اموال خانم اکبری منفرد و بستگان او را داده است.

حسین تاج، وکیل مدافع خانم اکبری در مصاحبه با شرق با اشاره به آخرین وضعیت پرونده مریم اکبری منفرد، اظهار کرد: «مهر ماه سال جاری، ۱۵ سال حبس خانم اکبری منفرد در پرونده اول به پایان می‌رسد. او در این مدت حتی یک روز هم به مرخصی اعزام نشده است. خانم اکبری منفرد همچنین به ۲ سال حبس بابت پرونده دیگری محکوم شده است. اخیراً هم پرونده جدیدی علیه او تشکیل شده که مبنای آن، درخواست ستاد پیگیری و نظارت پرونده‌های موضوع اصل ۴۹ قانون اساسی است.»

این وکیل دادگستری افزود: «در ادعای مطروحه از سوی این ستاد، مطالبی به خانواده خانم اکبری منفرد و بستگان او نسبت داده شده است. و این ستاد درخواست توقیف و تملک اموال خانواده اکبری منفرد و بستگان او به سود «ستاد اجرای فرمان امام» را داده است. این پرونده به شعبه ۶ دادگاه انقلاب ارجاع شده، این شعبه مخصوص رسیدگی به موارد مربوط به اصل ۴۹ قانون اساسی است. هنوز زمان رسیدگی به این پرونده مشخص نشده و صرفا برای مرداد ماه، وقت نظارت تعیین شده است.»

آقای تاج ضمن اشاره به اصل فقهی و حقوقی «شخصی بودن جرائم و مجازات‌ها» گفت: “اصل شخصی بودن جرائم و مجازات‌ها که هم در فقه و شرع به رسمیت شناخته شده و هم در حقوق بین‌الملل و قانون مجازات ایران، تاکید دارد که مجازات صرفا باید به فرد وارد شود و نزدیکان او را شامل نشود. به همین دلیل، امیدواریم شعبه محترم، موارد مطروحه از سوی ستاد پیگیری و اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی را نپذیرد و حتی وارد رسیدگی به پرونده نشود.”

مریم اکبری منفرد در اسفند ۱۳۹۹ بعد از ۱۲ سال حبس از زندان اوین به زندان سمنان تبعید شد.

بعد از تبعید به زندان سمنان،  این زندانی سیاسی از حق تلفن محروم شده است و به او در حضور مامور حراست زندان اجازه تماس با خانواده‌ می‌دهند.

خاطر نشان می‌شویم که مریم اکبری منفرد از دی ماه ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی اطلاعات بازداشت و طی یک روند دادرسی ناعادلانه توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست وقت قاضی صلواتی از بابت اتهام «محاربه» به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

زندانیان